Tiimin sisäisen viestinnän kehittäminen
Peltonen, Niko (2024)
Peltonen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533354
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuspainotteisena opinnäytetyönä. Työssä tutkittiin, miten toimeksiantajayrityksessä työskentelevän tiimin sisäistä viestintää voitaisiin kehittää. Työn aihe tuli työelämän tarpeesta. Työn tavoitteena oli tehdä kyselytutkimus tiimin jäsenille, jossa kerättiin tietoa tiimin sisäisen viestinnän nykytilanteesta, sekä miten tiimin jäsenten mielestä sisäistä viestintää voidaan kehittää. Työn tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksessä toimivan tiimin sisäistä viestintää. Työssä ei mainita toimeksiantajayritystä heidän pyynnöstään.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin puolistrukturoituakyselyä sekä ryhmäpalaveria. Tiimin jäsenille lähetettiin sähköinen kyselylomake. Kysely toteutettiin anonyymisti. Kyselyn tarkoituksena oli saada tiimin jäseniltä tietoa sisäisestä viestinnästä, sekä ideoita sen kehittämiseen. Kysely koostui 19 kysymyksestä, joista suurin osa oli monivalintakysymyksiä. Kehitysideoita kysyttiin avoimilla kysymyksillä sekä ryhmäpalaverilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin käsitteet sisäinen viestintä ja toimeksiantajayrityksessä käytössä olevat sisäisen viestinnän kanavat. Teoriaosuus käsittelee myös erilaisia viestintätapoja, sekä toimivan sisäisen viestinnän piirteitä.
Kyselyn tulosten perusteella selvisi, että viestinnän nykytilanteeseen oltiin osittain tyytyväisiä. Tulosten avulla saatiin paljon kehitysideoita sisäisen viestinnän parantamiseksi. Opinnäytetyön tulosten perusteella toimeksiantajayrityksessä voidaan kehittää sisäistä viestintää. This thesis was carried out as a research-oriented thesis. The study investigated how internal communication of the team working in the client company could be developed. The topic of work came from the need for working life. The goal of the work was to conduct a survey for team members, where information on the current state of the team's internal communication was collected, as well as how the team members feel internal communication can be developed. The purpose of the work was to develop the internal communication of the team in the client company. The client company is anonymized.
In the thesis, a qualitative research method was used as the research method. Data collection methods included a survey and group meeting. An electronic survey was sent to the team members. The survey was conducted anonymously. The purpose of the survey was to get information from team members about internal communication, as well as ideas for its development. The survey consisted of 19 questions, most of which were multiple-choice questions. By using open questions and as well as group meeting, development ideas were collected.
In the theoretical part of the thesis, the definitions of internal communication and the internal communication channels used in the commissioning company were explained. The theoretical section also covered different communication methods, as well as the characteristics of effective internal communication.
Based on the results of the survey, it was found that there was partial satisfaction with the current state of internal communication. The results of the survey provided many ideas that can be used to develop internal communication. The results of this thesis can be used to develop the internal communications in the client company.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin puolistrukturoituakyselyä sekä ryhmäpalaveria. Tiimin jäsenille lähetettiin sähköinen kyselylomake. Kysely toteutettiin anonyymisti. Kyselyn tarkoituksena oli saada tiimin jäseniltä tietoa sisäisestä viestinnästä, sekä ideoita sen kehittämiseen. Kysely koostui 19 kysymyksestä, joista suurin osa oli monivalintakysymyksiä. Kehitysideoita kysyttiin avoimilla kysymyksillä sekä ryhmäpalaverilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avattiin käsitteet sisäinen viestintä ja toimeksiantajayrityksessä käytössä olevat sisäisen viestinnän kanavat. Teoriaosuus käsittelee myös erilaisia viestintätapoja, sekä toimivan sisäisen viestinnän piirteitä.
Kyselyn tulosten perusteella selvisi, että viestinnän nykytilanteeseen oltiin osittain tyytyväisiä. Tulosten avulla saatiin paljon kehitysideoita sisäisen viestinnän parantamiseksi. Opinnäytetyön tulosten perusteella toimeksiantajayrityksessä voidaan kehittää sisäistä viestintää.
In the thesis, a qualitative research method was used as the research method. Data collection methods included a survey and group meeting. An electronic survey was sent to the team members. The survey was conducted anonymously. The purpose of the survey was to get information from team members about internal communication, as well as ideas for its development. The survey consisted of 19 questions, most of which were multiple-choice questions. By using open questions and as well as group meeting, development ideas were collected.
In the theoretical part of the thesis, the definitions of internal communication and the internal communication channels used in the commissioning company were explained. The theoretical section also covered different communication methods, as well as the characteristics of effective internal communication.
Based on the results of the survey, it was found that there was partial satisfaction with the current state of internal communication. The results of the survey provided many ideas that can be used to develop internal communication. The results of this thesis can be used to develop the internal communications in the client company.