Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alle 3-vuotiaiden tunne- ja empatiataidot sekä myötätuntoteot päiväkodissa

Halttunen, Johanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Halttunen_Johanna.pdf (786.4Kt)
Lataukset: 


Halttunen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034465
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Velhon päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten ryhmän henkilökunnan havaintoja ja näkemyksiä tunne- ja empatiataidoista sekä myötätuntoteoista päiväkodin arjessa. Tarkoituksena oli kerätä tietoa tunne- ja empatiataitojen ilmenemisestä sekä lasten myötätuntoteoista toiminnan kehittämiseksi. Tutkimuksessa myös haluttiin selvittää ryhmän henkilökunnan nykytilanne taitojen opettamisessa, ohjaamisessa ja niihin kannustamisessa ryhmässä. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan varhaiskasvatusta, Kotkan varhaiskasvatussuunnitelmaa, tunteita, tunne- ja empatiataitoja sekä myötätuntotekoja niiden keskeisiltä osilta ja positiivista kasvatusta kasvatusmenetelmänä.

Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastaaminen toteutettiin anonyymisti. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto analysoitiin Webropol-ohjelman perusraportointityökalun ja sisällönanalyysin avulla.

Tutkimuksessa selvisi, että lasten empatiataidot ilmenevät kyvyssä samaistua toisen tunteisiin. Lapset voivat reagoida toisen itkuun itkemällä tai iloitsemalla toisen onnistumisista. Empatiaa voidaan ilmentää myös tekojen kautta, kuten halaamalla ja koskettamalla. Lasten tunnetaidot ilmenevät kykynä säädellä ja hallita omia tunteitaan lelujensa avulla tai turvautumalla luotettavaan aikuiseen. Ryhmän sisällä esiintyi eroja tunteiden ilmaisussa ja lapsilla on kykyjä havaita ja tunnistaa tunteita tai tunnetiloja niiden ollessa selkeitä.

Myötätuntotekojen ilmeneminen voitiin jakaa kolmeen pääkategoriaan: toisen lapsen puolesta avun pyytäminen aikuiselta, lohduttaminen ja auttaminen teoin tai elein ja lohduttaminen ja auttaminen sanoin tai ääntein. Näitä taitoja voidaan opettaa tukemalla ja ohjaamalla lapsia, sanoittamalla tunteita sekä tarjoamalla keinoja toimia. Oppiminen tapahtuu aikuisilta, jotka toimivat esimerkkeinä lapsille sekä hyödyntäen erilaisia välineitä, kuten lauluja, kirjoja, leikkejä ja kuvia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste