Asiakaslähtöisen valikoiman kehittäminen ruokakaupassa : case: Lähiruoka ja Osuuskauppa Hämeenmaa
Kalmari, Miia (2015)
Kalmari, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lähiruokaa ja päivittäistavarakaupan valikoimien rakentamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Osuuskauppa Hämeenmaan lähiruokavalikoimaa. Tarkoituksena oli määritellä, mitä lähiruoka on, ja selvittää tämänhetkiset osuuskauppa Hämeenmaan lähiruokatoimittajat. Lisäksi selvitettiin, mitä tuotteita toimittajat tuovat, ja miksi toimipaikat tilaavat tuotteet muualta kuin Inex Partners Oy:ltä. Työ toteutettiin toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle.
Teoriassa kerrottiin lähiruoasta ja valikoimien rakentamisesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin lähiruokaa ja sen erilaisia määritelmiä. Lisäksi kerrottiin lähiruoan haasteista ja lähiruoasta päivittäistavarakaupassa. Toisessa osassa käytiin läpi tuoteryhmäjohtamista ja sitä, kuinka rakennetaan päivittäistavarakaupan valikoima.
Työn empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisena kyselynä syksyllä 2014 Osuuskauppa Hämeenmaan 75 toimipaikan esimiehelle. Kyselyssä selvitettiin toimipaikkojen paikallista hankintaa kysymällä toimipaikkojen paikallisia tavarantoimittajia. Kyselyyn vastasi 56 toimipaikkaa. Suurin osa toimipaikkojen käyttämistä paikallisista tavarantoimittajista oli hedelmien, vihannesten ja juuresten toimittajia, mutta lisäksi tuotiin myös hunajaa, jauhoja, olutta ja kalaa. Paikallisuus ja laatu olivat tärkeimmät kriteerit, miksi toimipaikoissa käytettiin paikallista hankintaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että lähiruoka käsitteenä on todella haastavaa määritellä yksiselitteisesti, ja kuluttajatkaan eivät tunnista lähiruokatuotteita. Paikallisia toimittajia löytyi ja tiedot niistä kerättiin yhteen. Kehitysehdotuksena lähiruokatuotteet voitaisiin merkitä myymälöissä niiden löytämisen helpottamiseksi.
Teoriassa kerrottiin lähiruoasta ja valikoimien rakentamisesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin lähiruokaa ja sen erilaisia määritelmiä. Lisäksi kerrottiin lähiruoan haasteista ja lähiruoasta päivittäistavarakaupassa. Toisessa osassa käytiin läpi tuoteryhmäjohtamista ja sitä, kuinka rakennetaan päivittäistavarakaupan valikoima.
Työn empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisena kyselynä syksyllä 2014 Osuuskauppa Hämeenmaan 75 toimipaikan esimiehelle. Kyselyssä selvitettiin toimipaikkojen paikallista hankintaa kysymällä toimipaikkojen paikallisia tavarantoimittajia. Kyselyyn vastasi 56 toimipaikkaa. Suurin osa toimipaikkojen käyttämistä paikallisista tavarantoimittajista oli hedelmien, vihannesten ja juuresten toimittajia, mutta lisäksi tuotiin myös hunajaa, jauhoja, olutta ja kalaa. Paikallisuus ja laatu olivat tärkeimmät kriteerit, miksi toimipaikoissa käytettiin paikallista hankintaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että lähiruoka käsitteenä on todella haastavaa määritellä yksiselitteisesti, ja kuluttajatkaan eivät tunnista lähiruokatuotteita. Paikallisia toimittajia löytyi ja tiedot niistä kerättiin yhteen. Kehitysehdotuksena lähiruokatuotteet voitaisiin merkitä myymälöissä niiden löytämisen helpottamiseksi.