Oppimispelin suunnittelu ja toteutus : case Turun Yliopiston ViLLE-oppimisympäristö
Johansson, Tommy (2015)
Johansson, Tommy
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502262587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502262587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käydään läpi suunnittelu ja toteutusvaiheet Turun Yliopiston ViLLE-oppimisympäristöön kehitetystä Kuplamatikka-oppimispelistä. Teknologiaa ja pelejä hyödynnetään yhä enemmän nykypäivän erilaisissa opetustilanteissa niin työelämässä kuin kouluissa. Siksi on hyvä tietää mitä pelien hyödyntämisellä voidaan saavuttaa sekä miten se parantaa tai tukee oppimista. Tämä opinnäytetyö toteutui ViLLEen Turun Yliopiston pyynnöstä kehittää alakouluikäisille uusi matematiikan oppimispeli.
Opinnäytetyön oppimispeli toteutettiin projektina Turun Yliopiston informaatioteknologian laitoksen ViLLEen syksyllä 2014. Oppimispelin tarkoituksena on opettaa ja tukea alakouluikäisten matematiikan peruslaskutoimituksien oppimista. Peli toteutettiin Phaser-pelimoottoria hyödyntäen selainpohjaiseen ympäristöön, jossa ViLLE toimii. Ohjelmointikielenä käytettiin HTML-standardeista HTML5:sta, joka on HTML5-standardin, CSS3:sen ja JavaScriptin yhdistelmä.
Projekti toteutui onnistuneesti ja oppimispeli integroidaan ViLLEen kevään 2015 aikana.
Opinnäytetyön oppimispeli toteutettiin projektina Turun Yliopiston informaatioteknologian laitoksen ViLLEen syksyllä 2014. Oppimispelin tarkoituksena on opettaa ja tukea alakouluikäisten matematiikan peruslaskutoimituksien oppimista. Peli toteutettiin Phaser-pelimoottoria hyödyntäen selainpohjaiseen ympäristöön, jossa ViLLE toimii. Ohjelmointikielenä käytettiin HTML-standardeista HTML5:sta, joka on HTML5-standardin, CSS3:sen ja JavaScriptin yhdistelmä.
Projekti toteutui onnistuneesti ja oppimispeli integroidaan ViLLEen kevään 2015 aikana.