Seurakuntalaisten kokemuksia palveluista : kyselytutkimus Helsingin ortodoksisen seurakunnan jäsenille
Paljakka, Petra (2015)
Paljakka, Petra
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502232457
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Paljakka, Petra. Seurakuntalaisten kokemuksia palveluista. Kyselytutkimus Helsingin ortodoksisen seurakunnan jäsenille. Kevät 2015, 75 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämä opinnäytetyö on kyselytutkimus, joka toteutettiin Helsingin ortodoksisen seurakunnan jäsenille Länsi-Uudenmaan alueella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa seurakunnan jäsenten palveluihin osallistumista; mitä palveluita he ovat käyttäneet ja millä alueilla, mikä motivoi tai estää osallistumista palveluihin. Lisäksi haluttiin selvittää mitä tiedottamisen kanavaa seurakunnan jäsenet pitivät tärkeänä. Näin haluttiin lisätä myös seurakuntalaisten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Kyselylomakkeet lähetettiin sellaisiin talouksiin, joissa oli vähintään yksi orto-doksi (yksi lomake/talous), lokakuussa 2014. Kysely kohdistui edelliseen kirk-kovuoteen. Yhdellä kyselykaavakkeella kerättiin tietoa koko talouden osalta. Osoiterekisterinä toimi seurakunnan Ortodoksiviesti-lehden osoiterekisteri. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 866 talouteen, vastauksia saatiin yhteensä 190 kappaletta, niistä 170 hyväksyttiin analysointiin. Aineistoa käsiteltiin suorin jakaumin, prosenttijakaumina sekä sisällönanalyysin keinoin.
Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa tehtiin organisaatiouudistus vuonna 2013. Yhteiskunnassa keskustelu osallisuudesta ja asiakkaiden kuulemisesta on lisääntynyt viime vuosina, ja tästä johtuen tämän opinnäytetyön toteutus oli ajankohtainen ja aiheellinen. Läntinen Uusimaa valikoitui tutkimusalueeksi kokonsa sekä alueella 2013 vuonna käyttöönotetun rukoushuoneen ansiosta.
Tutkimus osoitti, että seurakunnan tarjoamiin palveluihin osallistuminen kasaantui. Jumalanpalveluksissa kävijät, osallistuvat muuhun seurakunnan toimintaan enemmän, kuin ne, jotka eivät käyneet säännöllisesti kirkossa. Palvelujen käyttäjät ilmoittivat käyttävänsä palveluja enimmäkseen sillä paikkakun-nalla, jolla asuivat. Tämä kysely osoitti sen, että mikäli omalla paikkakunnalla ei palvelua ole, hajautuu palvelujen piiriin hakeutuminen monelle paikkakunnalle. Hiukan vajaa puolet ilmoitti ehtoolliseen osallistumisen olevan tärkeä motivaation lähde. Tietoa palveluihin osallistumisen esteistä ei tällä kyselyllä saatu kovin luotettavasti selville, mutta esteinä ilmoitettiin enimmäkseen palvelujen saavutettavuuteen liittyvät ongelmat. Tärkein tiedottamisen kanava oli Ortodoksiviesti.
Mikäli seurakunta haluaa antaa seurakuntalaisille paremmat mahdollisuudet osallistua jumalanpalveluksiin omalla paikkakunnalla, tulisi pappeja olla enemmän. Seurakunta voisi myös miettiä esimerkiksi kirkkomatkapalvelusetelin käyttöönottoa. Tämä lisäisi syrjäseuduilla asuvien ihmisten mahdollisuuksia osallistua seurakunnan palveluihin enemmän.
Asiasanat: ortodoksinen kirkko, kyselytutkimus, palvelut, osallisuus, sitoutuminen
Paljakka, Petra. Seurakuntalaisten kokemuksia palveluista. Kyselytutkimus Helsingin ortodoksisen seurakunnan jäsenille. Kevät 2015, 75 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämä opinnäytetyö on kyselytutkimus, joka toteutettiin Helsingin ortodoksisen seurakunnan jäsenille Länsi-Uudenmaan alueella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa seurakunnan jäsenten palveluihin osallistumista; mitä palveluita he ovat käyttäneet ja millä alueilla, mikä motivoi tai estää osallistumista palveluihin. Lisäksi haluttiin selvittää mitä tiedottamisen kanavaa seurakunnan jäsenet pitivät tärkeänä. Näin haluttiin lisätä myös seurakuntalaisten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Kyselylomakkeet lähetettiin sellaisiin talouksiin, joissa oli vähintään yksi orto-doksi (yksi lomake/talous), lokakuussa 2014. Kysely kohdistui edelliseen kirk-kovuoteen. Yhdellä kyselykaavakkeella kerättiin tietoa koko talouden osalta. Osoiterekisterinä toimi seurakunnan Ortodoksiviesti-lehden osoiterekisteri. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 866 talouteen, vastauksia saatiin yhteensä 190 kappaletta, niistä 170 hyväksyttiin analysointiin. Aineistoa käsiteltiin suorin jakaumin, prosenttijakaumina sekä sisällönanalyysin keinoin.
Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa tehtiin organisaatiouudistus vuonna 2013. Yhteiskunnassa keskustelu osallisuudesta ja asiakkaiden kuulemisesta on lisääntynyt viime vuosina, ja tästä johtuen tämän opinnäytetyön toteutus oli ajankohtainen ja aiheellinen. Läntinen Uusimaa valikoitui tutkimusalueeksi kokonsa sekä alueella 2013 vuonna käyttöönotetun rukoushuoneen ansiosta.
Tutkimus osoitti, että seurakunnan tarjoamiin palveluihin osallistuminen kasaantui. Jumalanpalveluksissa kävijät, osallistuvat muuhun seurakunnan toimintaan enemmän, kuin ne, jotka eivät käyneet säännöllisesti kirkossa. Palvelujen käyttäjät ilmoittivat käyttävänsä palveluja enimmäkseen sillä paikkakun-nalla, jolla asuivat. Tämä kysely osoitti sen, että mikäli omalla paikkakunnalla ei palvelua ole, hajautuu palvelujen piiriin hakeutuminen monelle paikkakunnalle. Hiukan vajaa puolet ilmoitti ehtoolliseen osallistumisen olevan tärkeä motivaation lähde. Tietoa palveluihin osallistumisen esteistä ei tällä kyselyllä saatu kovin luotettavasti selville, mutta esteinä ilmoitettiin enimmäkseen palvelujen saavutettavuuteen liittyvät ongelmat. Tärkein tiedottamisen kanava oli Ortodoksiviesti.
Mikäli seurakunta haluaa antaa seurakuntalaisille paremmat mahdollisuudet osallistua jumalanpalveluksiin omalla paikkakunnalla, tulisi pappeja olla enemmän. Seurakunta voisi myös miettiä esimerkiksi kirkkomatkapalvelusetelin käyttöönottoa. Tämä lisäisi syrjäseuduilla asuvien ihmisten mahdollisuuksia osallistua seurakunnan palveluihin enemmän.
Asiasanat: ortodoksinen kirkko, kyselytutkimus, palvelut, osallisuus, sitoutuminen