Liiketoimintasuunnitelman kehittäminen – Krista Kelloniemi Art
Salminen, Anu (2024)
Salminen, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123038188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123038188
Tiivistelmä
Hyvän liiketoimintasuunnitelman laatiminen on yksi tärkeimmistä askeleista menestyvän yrityksen perustamisessa. Sen pohjalta voidaan rakentaa tehokas markkinointistrategia näkyvyyden kasvattamiseksi ja myynnin lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liiketoimintasuunnitelmaa toiminimelle Krista Kelloniemi Art. Kyseessä on taidealan pienyrittäjä, jonka tarjooma koostuu erilaisista itse valmistetuista taide- ja koriste-esineistä keramiikasta kuvataiteeseen. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu taidealan katsauksesta ja kehitystyön viitekehyksestä eli liiketoimintasuunnitelman merkityksestä ja sen kehittämisen apuna käytetyistä työkaluista: Business Model Canvas, SWOT-analyysi.
Liiketoimintasuunnitelman kehittämisessä käytettiin apuna Business Model Canvas työkalua, mutta työ rajattiin koskemaan ainoastaan sen neljää ensimmäistä kohtaa: asiakassegmentit, arvolupaus, kanavat ja asiakassuhteet. Lisäksi tehtiin SWOT-analyysi. Liiketoimintasuunnitelmaa kehitettiin tiiviissä yhteistyössä yrittäjän kanssa erinäisten tapaamisten ja puhelinkeskustelujen avulla.
Keskeiset tuotokset olivat Business Model Canvasin edellä mainitut kohdat ja SWOT-analyysi. Toivon teoriaosuuden antaneen yrittäjälle lisäinformaatioita taidealasta ja tuotosten uudenlaisia näkökulmia yritystoiminnan kehittämiseen. Jatkotoimenpiteiden osalta asiakaskunnan perusteellisempi tutkiminen ja ehkä ostajapersoonien kehittäminen voisi tukea markkinointistrategian luomista. Myös eri tuotteiden menekkiä olisi hyvä tilastoida. Näin saataisiin parempi kuva siitä, mistä tulot pääasiallisesti syntyvät ja mitkä ovat suosituimpia tuotteita. Kun löydetään kannattavat perustuotteet, resursseja ja aikaa vapautuu varsinaiseen luomistyöhön.
Liiketoimintasuunnitelman kehittämisessä käytettiin apuna Business Model Canvas työkalua, mutta työ rajattiin koskemaan ainoastaan sen neljää ensimmäistä kohtaa: asiakassegmentit, arvolupaus, kanavat ja asiakassuhteet. Lisäksi tehtiin SWOT-analyysi. Liiketoimintasuunnitelmaa kehitettiin tiiviissä yhteistyössä yrittäjän kanssa erinäisten tapaamisten ja puhelinkeskustelujen avulla.
Keskeiset tuotokset olivat Business Model Canvasin edellä mainitut kohdat ja SWOT-analyysi. Toivon teoriaosuuden antaneen yrittäjälle lisäinformaatioita taidealasta ja tuotosten uudenlaisia näkökulmia yritystoiminnan kehittämiseen. Jatkotoimenpiteiden osalta asiakaskunnan perusteellisempi tutkiminen ja ehkä ostajapersoonien kehittäminen voisi tukea markkinointistrategian luomista. Myös eri tuotteiden menekkiä olisi hyvä tilastoida. Näin saataisiin parempi kuva siitä, mistä tulot pääasiallisesti syntyvät ja mitkä ovat suosituimpia tuotteita. Kun löydetään kannattavat perustuotteet, resursseja ja aikaa vapautuu varsinaiseen luomistyöhön.