Tuotemaistatus myynninedistämisen keinona : case: Yritys X
Yli-Ketola, Annika (2024)
Yli-Ketola, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501061035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501061035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tuotemaistatusta myynninedistämisen keinona. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle selkeä kuva maistatuksien toimivuudesta sekä tarjota suuntaa antavia vastauksia siihen, kuinka paljon tarjoushintaista maistatustuotetta tulisi yrityksen maistatuspäivinä myydä päästäkseen samoihin katetuottoihin kuin tuotteen ollessa normaalilla myyntihinnalla. Työssä toteutetun tutkimuksen lähestymistapana toimi tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että tuotemaistatus on kasvattanut sekä yritys X:n maistatettavan tuotteen että muiden tuotteiden myyntimääriä. Tuloksista saatiin myös suuntaa näyttäviä lukuja siitä, kuinka paljon tarjoushintaista maistatustuotetta tulisi yrityksen maistatuspäivinään myydä. Nämä myyntitavoitteet yritys myös saavutti suoritetun tutkimuksen aikana. Näiden perusteella tuotemaistatukset ovat osoittautuneet toimivaksi myynninedistämisen keinoksi toimeksiantajayritykselle.
Tuotemaistatus voi toimia tehokkaana myynninedistämisen keinona, jos yritys huomioi niistä aiheutuvat kustannukset sekä panostaa tuloksien syvälliseen mittaukseen ja analysointiin. Maistatukset ovat myös loistava tapa erottua kilpailijoista ja ne antavat mahdollisuuden bränditunnettavuuden lisäämiseen sekä uusien asiakkaiden houkuttelemiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että tuotemaistatus on kasvattanut sekä yritys X:n maistatettavan tuotteen että muiden tuotteiden myyntimääriä. Tuloksista saatiin myös suuntaa näyttäviä lukuja siitä, kuinka paljon tarjoushintaista maistatustuotetta tulisi yrityksen maistatuspäivinään myydä. Nämä myyntitavoitteet yritys myös saavutti suoritetun tutkimuksen aikana. Näiden perusteella tuotemaistatukset ovat osoittautuneet toimivaksi myynninedistämisen keinoksi toimeksiantajayritykselle.
Tuotemaistatus voi toimia tehokkaana myynninedistämisen keinona, jos yritys huomioi niistä aiheutuvat kustannukset sekä panostaa tuloksien syvälliseen mittaukseen ja analysointiin. Maistatukset ovat myös loistava tapa erottua kilpailijoista ja ne antavat mahdollisuuden bränditunnettavuuden lisäämiseen sekä uusien asiakkaiden houkuttelemiseen.