Strategian ja tavoitteiden huomioiminen perehdytyksessä : Case: K-Market Satama
Kareinen, Akseli (2024)
Kareinen, Akseli
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091141
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin perehdytysopas K-Market Satamaan yhdessä toimeksiantajakauppiaiden kanssa. Toimeksiantajakaupassa ei ole ollut käytössä perehdytysopasta. Oppaalle koettiin tarvetta, jotta perehdyttäminen lähtisi alusta asti menemään oikeaan suuntaan liiketoimintastrategian ja tavoitteiden kannalta. Perehdytysopas suunnattiin työntekijöille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta kaupan alasta. Opas auttaa myös kokenutta työntekijää oppimaan K-Market Sataman liiketoimintastrategian ja tavat toimia, sillä nämä eroavat eri kauppojen välillä. Opinnäytetyössä esitellyn tavan mukaisesti perehdytettäessä perehdytettävä saa heti tietoonsa liiketoimintastrategian, sekä konkreettiset esimerkit siitä, kuinka hän voi omalla toiminnallaan tukea sitä.
Opinnäytetyössä tutkittiin, onko perehdytystä ohjattu tietoisesti tukemaan liiketoimintastrategiaa. Samalla tutkittiin, millaisia perehdytystapoja sekä toimintamalleja itseohjautuvuuteen ja työtehokkuuteen K-Marketeissa on käytössä. K-Market Satamassa perehdytyksellä halutaan ohjata itseohjautuvaan ja työtehokkaaseen toimintaan. Tutkimus tehtiin toimeksiantajan lisäksi kahteen eri K-markettiin Itä-Suomen alueella, jotka vastaavat palveluiltaan ja henkilökunnan määrältään kohdeyritystä. Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajan lisäksi kahta eri K-kauppiasta, sillä opinnäytetyö on tehty kauppiaan näkökulmasta. Perehdytykseen haluttiin uusia ideoita ja näkökulmia, tämän takia haastateltiin kohdeyrityksen ulkopuolisia kauppiaita. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua, ja haastattelut analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Haastatelluissa kaupoissa perehdytystä ei oltu tietoisesti ohjattu tukemaan liiketoimintastrategiaa. Liiketoimintastrategian ajattelu koettiin olevan enemmän syvemmän osaamisen asia. Oppimisen koettiin tapahtuvan työn kautta. Jatkotutkimuksen tarve voisi olla noin kahden vuoden jälkeen, jolloin tutkimus voisi kohdistua nyt tehtyyn perehdytysoppaaseen ja -prosessin kehittämiseen K-Market Satamassa.
Opinnäytetyössä tutkittiin, onko perehdytystä ohjattu tietoisesti tukemaan liiketoimintastrategiaa. Samalla tutkittiin, millaisia perehdytystapoja sekä toimintamalleja itseohjautuvuuteen ja työtehokkuuteen K-Marketeissa on käytössä. K-Market Satamassa perehdytyksellä halutaan ohjata itseohjautuvaan ja työtehokkaaseen toimintaan. Tutkimus tehtiin toimeksiantajan lisäksi kahteen eri K-markettiin Itä-Suomen alueella, jotka vastaavat palveluiltaan ja henkilökunnan määrältään kohdeyritystä. Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajan lisäksi kahta eri K-kauppiasta, sillä opinnäytetyö on tehty kauppiaan näkökulmasta. Perehdytykseen haluttiin uusia ideoita ja näkökulmia, tämän takia haastateltiin kohdeyrityksen ulkopuolisia kauppiaita. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua, ja haastattelut analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Haastatelluissa kaupoissa perehdytystä ei oltu tietoisesti ohjattu tukemaan liiketoimintastrategiaa. Liiketoimintastrategian ajattelu koettiin olevan enemmän syvemmän osaamisen asia. Oppimisen koettiin tapahtuvan työn kautta. Jatkotutkimuksen tarve voisi olla noin kahden vuoden jälkeen, jolloin tutkimus voisi kohdistua nyt tehtyyn perehdytysoppaaseen ja -prosessin kehittämiseen K-Market Satamassa.