Ekososiaalinen näkökulma osana sosionomin ammatillista osaamista : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mehtonen, Kati (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042297
Tiivistelmä
Ekokriisin juurisyyksi on todettu häiriö länsimaisen ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksessa. Paradigman muutos on silti mahdollista: meidän tulee kyseenalaistaa ja muuttaa vakiintuneet tapamme ajatella. Sosionomi AMK -tutkintoon sisältyvän asiantuntijuuden tulisi edellyttää laaja-alaista näkemystä niistä globaaleista ja yhteiskunnallisista rakenteista, jotka tuottavat ja toisintavat koko elonkehän kannalta tuhoisaa kehitystä. Tekijä on koko opintojen ajan pohtinut sosiaalialan roolia ja vastuuta kestämättömän kehityksen jatkumossa, mutta toisaalta myös sitä, mitkä ovat sosiaalialan mahdollisuudet ja vastuu kestävyyssiirtymän toteuttamisessa. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana ei ole työelämäyhteistyö, mutta työelämälähtöisyys toteutuu, kun työelämän rakenteita tarkastellaan kriittisestä näkökulmasta ja tutkitaan sosionomin keinoja osallistua paradigman muutokseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena aiheesta ekososiaalinen näkökulma osana sosionomin ammatillista osaamista. Tutkimuksessa etsittiin ekososialisaatioprosessin keskeisiä teemoja, joita tarkasteltiin sosionomin sosiaalipedagogisen työotteen näkökulmasta. Tavoitteena oli laajentaa ekososiaalista näkökulmaa osana sosionomin ammatillista osaamista sekä syventää ymmärtämystä sen merkityksestä. Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto koostui neljästä tieteellisistä artikkeleista, jotka oli kerätty sähköisistä tietokannoista eksplisiittisellä valinnalla. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella ekososialisaation teorian keskeisimmät teemat ovat monilajisuus ja antroposentrismin kritiikki, vuorovaikutuksellisuus sekä monitieteisyys ja kokemuksellisuus. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että tuloksina syntyneet teemat myötäilevät tai ovat monilta osin sovitettavissa sosiaalipedagogiikan teoriaan ja etenkin sen ekokriittisen suuntauksen raameihin. Sosiaalipedagogisesta näkökulmasta voitiin silti todeta, että sosiaalialan kentällä ekososialisaation kasvuprosessin tukeminen voi olla haastavaa. Yhteiskunnallista ja sosiaalipoliittista ilmapiiriä ja sosionomin työelämän toimintaympäristöjä käsittelevät aiemmat tutkimukset sekä tämän työn tutkimustuloksina muodostetut ekososialisaation keskeiset teemat tuovat esiin vahvaa ihmiskeskeisyyden kritiikkiä.
Sosiaalipedagogisen orientaation ja ekososialisaation käsitteen moraaliset lähtökohdat edellyttävät sosionomilta vastuullista ja avarakatseista otetta. Erityisesti ekososialisaation kasvuprosessin tukeminen edellyttää sosionomilta sekä ammatillista että henkilökohtaista, kriittistä itsereflektiota. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana sosiaalipedagoginen teoriakirjallisuus on täydentynyt ekososiaalisella suuntauksella, mikä tukee sosionomin ammatillista kasvua. Tietoon ja eettisyyteen perustuvan ammatillisen kasvun lisäksi sosionomin tulee silti yhtä lailla syventyä omaan keholliseen, aistivaan kokemusmaailmansa. Syvän, kehollisen empatian kokemisen kautta on mahdollista saavuttaa yhteys enemmän kuin ihmisen maailmaan, mikä on silta paradigman muutokseen ihmiskeskeisestä ajattelusta ekososialisaatioprosessissa tavoiteltuun kestävyystietoiseen elämänorientaatioon. It is said that the root cause of the ecological crisis lies in the anthropocentric view of thinking among the western and modern way of life. It is still possible to change the paradigm: we must question and overcome our confirmation bias. The degree programme in social services should include such core competence that requires holistic understanding of the global and societal constructions that produce and reproduce the destructive development for all the living creatures of the biosphere. During her studies, the author was pondering the role and responsibility of the field of social services in the continuum of unsustainable development. She also thought about the possibilities and responsibilities in the actualization of sustainable transition. The connection to the world of work in this non-commissioned thesis is established by critically examining the potential jobs of bachelors of social services and exploring ways they can engage in paradigm shifts
This thesis is a qualitative study on the eco-social approach as part of the professional competence of bachelors of social services. The thesis studied the main themes of eco-socialization process in the context of social pedagogical orientation using the method of a descriptive literature review. The aim of the thesis was to expand and deepen the eco-social view as a core competence of the bachelors of social services. The research data consist of four scientific articles collected on electronic databases by using the explicit search method. The data were analyzed using the data-driven content analysis.
The results show that the main themes of the eco-socialization theory are multi-species approach and the criticism on anthropocentrism, interactivity as well as multi-disciplinarity and experientiality. The conclusions are that the main themes of eco-socialization align with or can be applied to the theories of social pedagogy and especially the eco-critical tradition. However, from the perspective of social pedagogy, it can be noted that supporting the eco-socialization process in the field of social services can be challenging. A strong criticism on anthropocentrism is clearly shown in the previous research on the societal and social-political climate and the job environments of bachelors in social services, as well as in the main themes of eco-socialization, formed as the result of this thesis.
The ethical foundations of social pedagogy and the concept of eco-socialization require the students and professionals to practice critical self-reflection. During the thesis process, the sociopedagogical theoretical literature has been complemented by eco-social orientation which supports the process of professional growth of bachelors of social services. In addition to the professional growth based on knowledge and ethical principles, it is equally important that they perceive their own world of bodily and sensory experiences. An experience of in-depth, bodily empathy enables connection beyond the human world, overcoming the anthropocentric bias and reaching the sustainable orientation of life.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena aiheesta ekososiaalinen näkökulma osana sosionomin ammatillista osaamista. Tutkimuksessa etsittiin ekososialisaatioprosessin keskeisiä teemoja, joita tarkasteltiin sosionomin sosiaalipedagogisen työotteen näkökulmasta. Tavoitteena oli laajentaa ekososiaalista näkökulmaa osana sosionomin ammatillista osaamista sekä syventää ymmärtämystä sen merkityksestä. Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto koostui neljästä tieteellisistä artikkeleista, jotka oli kerätty sähköisistä tietokannoista eksplisiittisellä valinnalla. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella ekososialisaation teorian keskeisimmät teemat ovat monilajisuus ja antroposentrismin kritiikki, vuorovaikutuksellisuus sekä monitieteisyys ja kokemuksellisuus. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että tuloksina syntyneet teemat myötäilevät tai ovat monilta osin sovitettavissa sosiaalipedagogiikan teoriaan ja etenkin sen ekokriittisen suuntauksen raameihin. Sosiaalipedagogisesta näkökulmasta voitiin silti todeta, että sosiaalialan kentällä ekososialisaation kasvuprosessin tukeminen voi olla haastavaa. Yhteiskunnallista ja sosiaalipoliittista ilmapiiriä ja sosionomin työelämän toimintaympäristöjä käsittelevät aiemmat tutkimukset sekä tämän työn tutkimustuloksina muodostetut ekososialisaation keskeiset teemat tuovat esiin vahvaa ihmiskeskeisyyden kritiikkiä.
Sosiaalipedagogisen orientaation ja ekososialisaation käsitteen moraaliset lähtökohdat edellyttävät sosionomilta vastuullista ja avarakatseista otetta. Erityisesti ekososialisaation kasvuprosessin tukeminen edellyttää sosionomilta sekä ammatillista että henkilökohtaista, kriittistä itsereflektiota. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana sosiaalipedagoginen teoriakirjallisuus on täydentynyt ekososiaalisella suuntauksella, mikä tukee sosionomin ammatillista kasvua. Tietoon ja eettisyyteen perustuvan ammatillisen kasvun lisäksi sosionomin tulee silti yhtä lailla syventyä omaan keholliseen, aistivaan kokemusmaailmansa. Syvän, kehollisen empatian kokemisen kautta on mahdollista saavuttaa yhteys enemmän kuin ihmisen maailmaan, mikä on silta paradigman muutokseen ihmiskeskeisestä ajattelusta ekososialisaatioprosessissa tavoiteltuun kestävyystietoiseen elämänorientaatioon.
This thesis is a qualitative study on the eco-social approach as part of the professional competence of bachelors of social services. The thesis studied the main themes of eco-socialization process in the context of social pedagogical orientation using the method of a descriptive literature review. The aim of the thesis was to expand and deepen the eco-social view as a core competence of the bachelors of social services. The research data consist of four scientific articles collected on electronic databases by using the explicit search method. The data were analyzed using the data-driven content analysis.
The results show that the main themes of the eco-socialization theory are multi-species approach and the criticism on anthropocentrism, interactivity as well as multi-disciplinarity and experientiality. The conclusions are that the main themes of eco-socialization align with or can be applied to the theories of social pedagogy and especially the eco-critical tradition. However, from the perspective of social pedagogy, it can be noted that supporting the eco-socialization process in the field of social services can be challenging. A strong criticism on anthropocentrism is clearly shown in the previous research on the societal and social-political climate and the job environments of bachelors in social services, as well as in the main themes of eco-socialization, formed as the result of this thesis.
The ethical foundations of social pedagogy and the concept of eco-socialization require the students and professionals to practice critical self-reflection. During the thesis process, the sociopedagogical theoretical literature has been complemented by eco-social orientation which supports the process of professional growth of bachelors of social services. In addition to the professional growth based on knowledge and ethical principles, it is equally important that they perceive their own world of bodily and sensory experiences. An experience of in-depth, bodily empathy enables connection beyond the human world, overcoming the anthropocentric bias and reaching the sustainable orientation of life.