Sosiaalisen median sisältösuunnitelma elintarvikealan yritykselle
Suoranta, Atte (2025)
Suoranta, Atte
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sen mahdollisuuksiin yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia julkaisusuunnitelma kohdeyrityksen sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista mediaa ja sen kasvavaa merkitystä yritysten jokapäiväisessä markkinoinnissa. Työssä käsitellään nykyisiä ja tulevia mahdollisia trendejä, joita sosiaalisessa mediassa on. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja esitellään SOSTAC-malli.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa esitellään toimeksiantajayritykselle luotu sosiaalisen median sisältösuunnitelma SOSTAC-mallia hyödyntäen. Toimeksiantajayritykselle laadittiin asiakasprofiilit, joita hyödyntäen luotiin tavoitteet ja toimenpiteet. Tavoitteille asetettiin aikamääreet, joihin mennessä niiden tulisi toteutua. Näin varmistetaan se, että suunnitelmaa pystytään seuraamaan ja tarpeiden mukaan kehittämään vuoden 2025 aikana. Julkaisukalenteri on opinnäytetyön salainen liite.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista mediaa ja sen kasvavaa merkitystä yritysten jokapäiväisessä markkinoinnissa. Työssä käsitellään nykyisiä ja tulevia mahdollisia trendejä, joita sosiaalisessa mediassa on. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja esitellään SOSTAC-malli.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa esitellään toimeksiantajayritykselle luotu sosiaalisen median sisältösuunnitelma SOSTAC-mallia hyödyntäen. Toimeksiantajayritykselle laadittiin asiakasprofiilit, joita hyödyntäen luotiin tavoitteet ja toimenpiteet. Tavoitteille asetettiin aikamääreet, joihin mennessä niiden tulisi toteutua. Näin varmistetaan se, että suunnitelmaa pystytään seuraamaan ja tarpeiden mukaan kehittämään vuoden 2025 aikana. Julkaisukalenteri on opinnäytetyön salainen liite.