Vastuullisuuden vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen : Case: Kalaliike Ruohonen Ky
Lindelöf, Olivia (2025)
Lindelöf, Olivia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142883
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vastuullisuuden vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti vastuullisen kalankasvatuksen yhteydessä sekä mitattiin toimeksiantajan asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuus, ympäristövaikutukset ja eettisyys vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin.
Teoriaosuudessa käsitellään vastuullisen kalankasvatuksen toimintatapoja, kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös, mitä tulee ottaa huomioon laatiessa kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksena, joka suunnattiin toimeksiantajan asiakkaille. Tulokset osoittivat, että kuluttajien kiinnostus vastuullisesti tuotettua kalaa kohtaan on kasvussa, mutta tietoisuus vastuullisen kalankasvatuksen käytännöistä on edelleen rajallista. Lisäksi havaittiin, että kuluttajat arvostavat erityisesti kotimaisuutta, ympäristösertifikaatteja ja paikallisuutta.
Johtopäätöksenä todettiin, että vastuullisuuden korostaminen markkinoinnissa voi parantaa kasvatetun kalan imagoa ja lisätä sen kysyntää. Erityisesti digitaalinen viestintä ja sosiaalinen media tarjoavat mahdollisuuksia tavoittaa kuluttajat ja vahvistaa heidän luottamustaan vastuullisesti tuotettua kalaa kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimusta voidaan käyttää pohjana erilaisissa jatkotutkimusaiheissa kuten kuluttajien asenteiden ja hintaherkkyyden analysoinnissa, vastuullisuuden vaikutuksessa asiakaskokemukseen sekä markkinointiviestinnän tehokkuuden ja alueellisten erojen tarkastelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuus, ympäristövaikutukset ja eettisyys vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin.
Teoriaosuudessa käsitellään vastuullisen kalankasvatuksen toimintatapoja, kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös, mitä tulee ottaa huomioon laatiessa kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksena, joka suunnattiin toimeksiantajan asiakkaille. Tulokset osoittivat, että kuluttajien kiinnostus vastuullisesti tuotettua kalaa kohtaan on kasvussa, mutta tietoisuus vastuullisen kalankasvatuksen käytännöistä on edelleen rajallista. Lisäksi havaittiin, että kuluttajat arvostavat erityisesti kotimaisuutta, ympäristösertifikaatteja ja paikallisuutta.
Johtopäätöksenä todettiin, että vastuullisuuden korostaminen markkinoinnissa voi parantaa kasvatetun kalan imagoa ja lisätä sen kysyntää. Erityisesti digitaalinen viestintä ja sosiaalinen media tarjoavat mahdollisuuksia tavoittaa kuluttajat ja vahvistaa heidän luottamustaan vastuullisesti tuotettua kalaa kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimusta voidaan käyttää pohjana erilaisissa jatkotutkimusaiheissa kuten kuluttajien asenteiden ja hintaherkkyyden analysoinnissa, vastuullisuuden vaikutuksessa asiakaskokemukseen sekä markkinointiviestinnän tehokkuuden ja alueellisten erojen tarkastelussa.
