Huoltajien tyytyväisyys varhaiskasvatuksen liikuntapainotteisuuteen
Hakoaho, Jenna (2025)
Hakoaho, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502142886
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena oli tutkia huoltajien tyytyväisyyttä yksityisen varhaiskasvatuksen liikuntapainotteisuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa arvokasta tietoa toimeksiantajalle toiminnan kehittämiseksi ja lasten liikunnallisuuden tukemiseksi. Tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää huoltajien tyytyväisyyttä päiväkodin liikuntapainotteisuuteen: mihin he ovat tyytyväisiä ja miten he toivoisivat sitä kehitettävän. Lisäksi tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle aineiston pohjalta arvokkaita kehittämisehdotuksia. Tutkimuskysymykset olivat: Mihin huoltajat ovat tyytyväisiä päiväkodin liikuntapainotteisuudessa? sekä Miten huoltajat toivoisivat päiväkodin liikuntapainotteisuutta kehitettävän? Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yksityinen liikuntapainotteinen päiväkoti Suomessa.
Tutkimuksen keskeinen tietoperusta muodostui varhaiskasvatuksesta, huoltajasta, liikunnasta, liikuntakasvatuksesta ja hyvinvoinnista. Tätä vahvistettiin aiemmilla tutkimuksilla aiheesta. Aineisto kerättiin anonyymisti Webropol-kyselyllä. Tutkimusmenetelmänä toimi poikittaistutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Kyselyyn vastasi 18 toimeksiantajana toimivan päiväkodin lasten huoltajaa. Aineiston määrälliset vastaukset analysoitiin hyödyntäen erilaisia taulukoita, ja laadulliset vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Teemoittelun tuloksena muodostui yhteensä kahdeksan pääteemaa, joita tarvittaessa tarkennettiin alateemoilla.
Tutkimustulokset osoittivat huoltajien olevan erittäin tyytyväisiä päiväkodin liikuntapainotteisuuteen ja suosittelevan päiväkotia suurella todennäköisyydellä myös muille. Huoltajat arvostivat erityisesti liikunnan monipuolisuutta, erilaisia lajikokeiluja, viikoittaisia retkiä sekä runsasta ulkoilua. Suurin osa huoltajista koki, että päiväkodin toiminta on jo erittäin hyvällä tasolla, eikä nähnyt tarvetta merkittäville muutoksille. Kuitenkin joitakin kehitysehdotuksia esitettiin liittyen lajikokeilujen monipuolistamiseen, välinepuutteisiin sekä tiiviimpään seurayhteistyöhön. Vastauksista välittyi selvästi, että huoltajat arvostavat päiväkodin liikuntapainotteisuutta ja pitävät liikuntakasvatusta tärkeänä osana lasten arkea.
Yhteenvetona voitiin todeta, että tilaajapäiväkodin liikuntapainotteisuus koetaan erittäin onnistuneeksi ja merkitykselliseksi. Tulokset vahvistavat liikuntapainotteisen päiväkodin tärkeää roolia varhaiskasvatuksessa sekä lasten hyvinvoinnin ja fyysisen aktiivisuuden tukemisessa.
Tämän tutkimuksen perusteella tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia liikuntapainotteisia päiväkoteja, mutta ne antavat hyvän kuvan aiheesta. Lisäksi tulokset olivat linjassa aiempien aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa. Jatkotutkimuksena kyselylomaketta voisi hyödyntää vuotuisena asiakastyytyväisyyskyselynä kyseisessä päiväkodissa tai laajentaa tutkimusta koskemaan myös muuta liikuntapainotteista varhaiskasvatusta Suomessa. The topic of this research-based thesis was to examine guardians' satisfaction with the sports orientation of private early childhood education. The thesis was commissioned by a private sports-oriented daycare centre in Finland. The purpose of the study was to provide the commissioning daycare centre with valuable information for operational development and for supporting children's physical activity. The aim was to survey guardians' satisfaction with the sports orientation of the daycare centre: what they are satisfied with and how they would like it to be developed. Additionally, the aim was to provide the commissioner with valuable development suggestions based on the collected data. The research questions were: What are the guardians satisfied with regarding the sports orientation of the daycare centre? and How would the guardians like the sports orientation of the daycare centre to be developed?
The key theoretical framework of the study consisted of early childhood education, guardians, physical activity, physical education, and well-being. This was further supported by previous studies on the topic. The data were collected anonymously through a Webropol survey. The research method was a cross-sectional study that incorporated elements of both quantitative and qualitative research methods. The survey was answered by 18 guardians of children attending the commissioning daycare centre. The quantitative responses were analyzed using tables, and the qualitative responses were analyzed through thematic analysis. As a result of the thematic analysis, eight main themes were identified and further specified with sub-themes when necessary.
The research results indicated that the guardians were highly satisfied with the sports orientation of the daycare centre and were very likely to recommend the centre to others. The guardians particularly appreciated the diversity of physical activities, various sports trials, weekly excursions, and abundant outdoor activities. Most guardians felt that the daycare centre's operations were already at a very high level and did not see a need for significant changes. However, some development suggestions were made regarding diversifying sports trials, addressing equipment shortages, and enhancing collaboration with local sports clubs. The responses clearly conveyed that the guardians value the sports orientation of the daycare centre and consider physical education an essential part of their children's daily lives.
In conclusion, the sports orientation of the commissioning daycare centre is perceived as highly successful and meaningful. The results emphasize the important role of sports-oriented daycare centres in early childhood education, as well as in supporting children's well-being and physical activity.
While the results of this study cannot be generalized to all sports-oriented daycare centres, they provide valuable insights into the topic. Furthermore, the results align with previous related studies. As a suggestion for future research, the survey could be utilized as an annual customer satisfaction questionnaire at the daycare centre or expanded to include other sports-oriented early childhood education providers in Finland.
Tutkimuksen keskeinen tietoperusta muodostui varhaiskasvatuksesta, huoltajasta, liikunnasta, liikuntakasvatuksesta ja hyvinvoinnista. Tätä vahvistettiin aiemmilla tutkimuksilla aiheesta. Aineisto kerättiin anonyymisti Webropol-kyselyllä. Tutkimusmenetelmänä toimi poikittaistutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Kyselyyn vastasi 18 toimeksiantajana toimivan päiväkodin lasten huoltajaa. Aineiston määrälliset vastaukset analysoitiin hyödyntäen erilaisia taulukoita, ja laadulliset vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Teemoittelun tuloksena muodostui yhteensä kahdeksan pääteemaa, joita tarvittaessa tarkennettiin alateemoilla.
Tutkimustulokset osoittivat huoltajien olevan erittäin tyytyväisiä päiväkodin liikuntapainotteisuuteen ja suosittelevan päiväkotia suurella todennäköisyydellä myös muille. Huoltajat arvostivat erityisesti liikunnan monipuolisuutta, erilaisia lajikokeiluja, viikoittaisia retkiä sekä runsasta ulkoilua. Suurin osa huoltajista koki, että päiväkodin toiminta on jo erittäin hyvällä tasolla, eikä nähnyt tarvetta merkittäville muutoksille. Kuitenkin joitakin kehitysehdotuksia esitettiin liittyen lajikokeilujen monipuolistamiseen, välinepuutteisiin sekä tiiviimpään seurayhteistyöhön. Vastauksista välittyi selvästi, että huoltajat arvostavat päiväkodin liikuntapainotteisuutta ja pitävät liikuntakasvatusta tärkeänä osana lasten arkea.
Yhteenvetona voitiin todeta, että tilaajapäiväkodin liikuntapainotteisuus koetaan erittäin onnistuneeksi ja merkitykselliseksi. Tulokset vahvistavat liikuntapainotteisen päiväkodin tärkeää roolia varhaiskasvatuksessa sekä lasten hyvinvoinnin ja fyysisen aktiivisuuden tukemisessa.
Tämän tutkimuksen perusteella tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia liikuntapainotteisia päiväkoteja, mutta ne antavat hyvän kuvan aiheesta. Lisäksi tulokset olivat linjassa aiempien aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa. Jatkotutkimuksena kyselylomaketta voisi hyödyntää vuotuisena asiakastyytyväisyyskyselynä kyseisessä päiväkodissa tai laajentaa tutkimusta koskemaan myös muuta liikuntapainotteista varhaiskasvatusta Suomessa.
The key theoretical framework of the study consisted of early childhood education, guardians, physical activity, physical education, and well-being. This was further supported by previous studies on the topic. The data were collected anonymously through a Webropol survey. The research method was a cross-sectional study that incorporated elements of both quantitative and qualitative research methods. The survey was answered by 18 guardians of children attending the commissioning daycare centre. The quantitative responses were analyzed using tables, and the qualitative responses were analyzed through thematic analysis. As a result of the thematic analysis, eight main themes were identified and further specified with sub-themes when necessary.
The research results indicated that the guardians were highly satisfied with the sports orientation of the daycare centre and were very likely to recommend the centre to others. The guardians particularly appreciated the diversity of physical activities, various sports trials, weekly excursions, and abundant outdoor activities. Most guardians felt that the daycare centre's operations were already at a very high level and did not see a need for significant changes. However, some development suggestions were made regarding diversifying sports trials, addressing equipment shortages, and enhancing collaboration with local sports clubs. The responses clearly conveyed that the guardians value the sports orientation of the daycare centre and consider physical education an essential part of their children's daily lives.
In conclusion, the sports orientation of the commissioning daycare centre is perceived as highly successful and meaningful. The results emphasize the important role of sports-oriented daycare centres in early childhood education, as well as in supporting children's well-being and physical activity.
While the results of this study cannot be generalized to all sports-oriented daycare centres, they provide valuable insights into the topic. Furthermore, the results align with previous related studies. As a suggestion for future research, the survey could be utilized as an annual customer satisfaction questionnaire at the daycare centre or expanded to include other sports-oriented early childhood education providers in Finland.
