Sisäisen viestinnän kehittäminen yrityksessä X
Oja, Tuula (2015)
Oja, Tuula
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113056
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö käsittelee sisäistä viestintää. Tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen X sisäisen viestinnän nykytila. Tavoitteena puolestaan oli löytää keinoja, joilla toimeksiantaja voi tehostaa sisäistä viesintäänsä tuloksenteon ja työtyyväisyyden parantamiseksi.
Teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäinen luku käsittelee viestintää ja yhteisöä yleisesti. Toisessa luvussa keskitytään sisäiseen viestintään. Luvussa esitellään sisäisen viestinnän lähtökohdat, tehtävät, suunnittelu, muodot ja kanvat, haasteet ja tavoitteet sekä niiden arviointi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmä oli yrityksen X henkilöstö. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, ja empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen vastausprosentti oli 91 %.
Tuloksista voidaan päätellä, että yrityksen X sisäinen viestintä toimii kohtuullisen hyvin. Kehityskeskustelut, esimies, palaverit ja keskustelut toimivat hyvin sisäisen viestinnän kanavina, mutta intranetissä ja ilmoitustaulun käytössä on kehitettävää. Tiedonvälitys toimii hyvin etenkin tiimin ja osaston sisällä. Tiedonsiirto osastojen välillä ei kuitenkaan toimi yhtä tehokkaasti. Viestien laatu ja sisältö ovat pääosin kunnossa, mutta riittävän tiedon jakamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Työtyytyväisyys on hyvä, ja työyhteisön ilmapiiri on kiitettävä. Työtyyvyväisyyden saralta yrityksen tulisi kiinnittää huomiota työntekijöiden mahdollisuteen vaikuttaa työhönsä ja itsensä kehittämiseen.
Teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäinen luku käsittelee viestintää ja yhteisöä yleisesti. Toisessa luvussa keskitytään sisäiseen viestintään. Luvussa esitellään sisäisen viestinnän lähtökohdat, tehtävät, suunnittelu, muodot ja kanvat, haasteet ja tavoitteet sekä niiden arviointi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmä oli yrityksen X henkilöstö. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, ja empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen vastausprosentti oli 91 %.
Tuloksista voidaan päätellä, että yrityksen X sisäinen viestintä toimii kohtuullisen hyvin. Kehityskeskustelut, esimies, palaverit ja keskustelut toimivat hyvin sisäisen viestinnän kanavina, mutta intranetissä ja ilmoitustaulun käytössä on kehitettävää. Tiedonvälitys toimii hyvin etenkin tiimin ja osaston sisällä. Tiedonsiirto osastojen välillä ei kuitenkaan toimi yhtä tehokkaasti. Viestien laatu ja sisältö ovat pääosin kunnossa, mutta riittävän tiedon jakamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Työtyytyväisyys on hyvä, ja työyhteisön ilmapiiri on kiitettävä. Työtyyvyväisyyden saralta yrityksen tulisi kiinnittää huomiota työntekijöiden mahdollisuteen vaikuttaa työhönsä ja itsensä kehittämiseen.