Hahmon kehityssivun suunnittelu ja toteutus: kokemuksia web- ohjelmoinnista ja tiimityöstä etäympäristössä
Jokinen, Juha (2025)
Jokinen, Juha
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103885
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Psyche’s Royale Gaming ry:ssä toteutetun ALT Zone -mobiilipelin verkkosivuprojektista. Työ tarjosi mahdollisuuden kehittää osaamista ja työtehokkuutta ohjelmoinnissa sekä projektinhallinnallisissa menetelmissä. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle syvällisen näkemyksen harjoittelijan työskentelyprosessista ja tiimityöstä etätyöprojektissa.
Kehittämistehtävänä oli hahmojen kehityssivun suunnittelu ja toteutus hyödyntäen moderneja teknologioita, joita ovat React, TypeScript, Next.js ja FSD-arkkitehtuuri. Työssä analysoitiin oppimisprosessia uuden teknologian, kuten Figman sekä projektinhallinnallisen ja viestinnällisten menetelmien parissa toimimista etätyöskentelyssä.
Viitekehyksenä toimivat web-ohjelmointiprojektin erityispiirteet, frontend-arkkitehtuurin jäsentämiseen FSD-arkkitehtuurilla, tiimityö etätyöympäristössä ja TypeScript-syntaksin omaksuminen.
Menetelmällisinä ratkaisuna käytettiin tehtävien kirjaamista ja viikoittaista analysointia, missä tarkasteltiin tehtyjä ratkaisuja, saavutettuja tuloksia sekä kehityskohteita. Työ painottui käytännönläheiseen oppimiseen ja jatkuvaan palautteen hyödyntämiseen.
Keskeisiä tuloksia olivat hahmojen kehitys - verkkosivun toteutus ja merkittävä oppimiskäyrä ohjelmoinnissa sekä työkalujen käytössä. Tulosten arviointi osoitti, että kyettiin omaksumaan nopeasti uusi teknologia ja etätyössä tapahtuva viestinnän kulttuuri. Työ loi vahvan pohjan ammatilliselle kehittymiselle.
Asiasanat: web-ohjelmointi, TypeScript, FSD-arkkitehtuuri, Next.js, Figman käyttö
Kehittämistehtävänä oli hahmojen kehityssivun suunnittelu ja toteutus hyödyntäen moderneja teknologioita, joita ovat React, TypeScript, Next.js ja FSD-arkkitehtuuri. Työssä analysoitiin oppimisprosessia uuden teknologian, kuten Figman sekä projektinhallinnallisen ja viestinnällisten menetelmien parissa toimimista etätyöskentelyssä.
Viitekehyksenä toimivat web-ohjelmointiprojektin erityispiirteet, frontend-arkkitehtuurin jäsentämiseen FSD-arkkitehtuurilla, tiimityö etätyöympäristössä ja TypeScript-syntaksin omaksuminen.
Menetelmällisinä ratkaisuna käytettiin tehtävien kirjaamista ja viikoittaista analysointia, missä tarkasteltiin tehtyjä ratkaisuja, saavutettuja tuloksia sekä kehityskohteita. Työ painottui käytännönläheiseen oppimiseen ja jatkuvaan palautteen hyödyntämiseen.
Keskeisiä tuloksia olivat hahmojen kehitys - verkkosivun toteutus ja merkittävä oppimiskäyrä ohjelmoinnissa sekä työkalujen käytössä. Tulosten arviointi osoitti, että kyettiin omaksumaan nopeasti uusi teknologia ja etätyössä tapahtuva viestinnän kulttuuri. Työ loi vahvan pohjan ammatilliselle kehittymiselle.
Asiasanat: web-ohjelmointi, TypeScript, FSD-arkkitehtuuri, Next.js, Figman käyttö