Sydämen vajaatoiminnan oireet, hoito ja omahoidon ohjaus : koulutus lähihoitajille kotiin vietäviin palveluihin
Jantunen, Saara; Kiviniemi, Jenna (2025)
Jantunen, Saara
Kiviniemi, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503103950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkeä ja kattava koulutus lähihoitajille sydämen vajaatoiminnan oireista, hoidosta ja omahoidon ohjauksesta kotiin vietävissä palveluissa. Tavoitteena oli lisätä kohdeorganisaation lähihoitajien osaamista. Opinnäytetyön tarve tuotiin esiin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kotiutumisen tuen toimesta. Tutkimuskysymyksenä oli, millaista osaamista lähihoitajat tarvitsevat kotiin vietävissä palveluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tuotoksena laadittiin koulutussisältö sekä posteri kohdeorganisaation lähihoitajille. Tuotetun materiaalin teoreettinen viitekehys perustui eri tietokannoista haettuun tiedonhakuun. Tiedonhaku suoritettiin useista eri tietokannoista, kuten Terveysportista, PubMedistä, Medicistä, EBSCOhostista ja Google Scholarista. Hakuprosessi kohdistui erityisesti sydämen vajaatoimintaan, lähihoitajien rooliin, kotiin vietäviin palveluihin sekä omahoidon ohjaukseen. Koulutus järjestettiin lähiopetuksena Järvenpään sosiaali- ja terveysaseman koulutustilassa kahtena erillisenä päivänä. Lisäksi kohdeorganisaatioon tuotettiin posteri, johon koottiin keskeisimmät sisällöt sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan hoidosta ja seurannasta.
Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerättiin Likert-asteikollinen palautekysely, jonka avulla arvioitiin koulutuksen rakennetta, selkeyttä ja hyödynnettävyyttä työssä. Palautekyselyn tulokset analysoitiin laskemalla vastausten keskiarvo, jonka perusteella koulutukseen suhtauduttiin myönteisesti. Koulutuksen sisällöistä hyödyllisimpänä pidettiin sydämen vajaatoiminnan oireiden tunnistamiseen liittyvää osuutta. Palautekyselyn kokonaiskeskiarvoksi muodostui 4,3, kun korkein mahdollinen arvo oli 5. Lisäksi avoimissa palautteissa koulutuksen sisältö arvioitiin hyödylliseksi. Saatujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että lähihoitajilta edellytettiin kotiin vietävissä palveluissa osaamista sairauksien oirekuvan tunnistamisessa. Koulutuksen aikana tunnistettiin myös lähihoitajien koulutustarve ISBAR- ja ABCDE-menetelmien käytössä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tuotoksena laadittiin koulutussisältö sekä posteri kohdeorganisaation lähihoitajille. Tuotetun materiaalin teoreettinen viitekehys perustui eri tietokannoista haettuun tiedonhakuun. Tiedonhaku suoritettiin useista eri tietokannoista, kuten Terveysportista, PubMedistä, Medicistä, EBSCOhostista ja Google Scholarista. Hakuprosessi kohdistui erityisesti sydämen vajaatoimintaan, lähihoitajien rooliin, kotiin vietäviin palveluihin sekä omahoidon ohjaukseen. Koulutus järjestettiin lähiopetuksena Järvenpään sosiaali- ja terveysaseman koulutustilassa kahtena erillisenä päivänä. Lisäksi kohdeorganisaatioon tuotettiin posteri, johon koottiin keskeisimmät sisällöt sydämen vajaatoimintaa sairastavan potilaan hoidosta ja seurannasta.
Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerättiin Likert-asteikollinen palautekysely, jonka avulla arvioitiin koulutuksen rakennetta, selkeyttä ja hyödynnettävyyttä työssä. Palautekyselyn tulokset analysoitiin laskemalla vastausten keskiarvo, jonka perusteella koulutukseen suhtauduttiin myönteisesti. Koulutuksen sisällöistä hyödyllisimpänä pidettiin sydämen vajaatoiminnan oireiden tunnistamiseen liittyvää osuutta. Palautekyselyn kokonaiskeskiarvoksi muodostui 4,3, kun korkein mahdollinen arvo oli 5. Lisäksi avoimissa palautteissa koulutuksen sisältö arvioitiin hyödylliseksi. Saatujen tulosten perusteella voidaan päätellä, että lähihoitajilta edellytettiin kotiin vietävissä palveluissa osaamista sairauksien oirekuvan tunnistamisessa. Koulutuksen aikana tunnistettiin myös lähihoitajien koulutustarve ISBAR- ja ABCDE-menetelmien käytössä.