KKV Kampus: Digitaalisen oppimisympäristön saavutettavuuden parantaminen
Auer, Pinja; Auvinen, Mikko; Liikanen, Ilkka; Salminen, Mikko; Tevilin, Miska (2025)
Auer, Pinja
Auvinen, Mikko
Liikanen, Ilkka
Salminen, Mikko
Tevilin, Miska
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503134195
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämän KKV Kampus -nimisen verkko-oppimisympäristön prototyypin saavutettavuutta viikon mittaisen sprintin ajan. Tavoitteena oli tunnistaa saavutettavuuteen liittyviä epäkohtia ja pohtia keinoja niiden korjaamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin saavutettavuuden määritelmään ja vaatimuksiin. Samalla syvennyttiin erityisesti WCAG-ohjeistuksiin ja muihin saavutettavuuteen liittyviin asetuksiin. Lisäksi tutustuttiin design sprint -menetelmään sekä erilaisiin palvelumuotoilun menetelmiin ja suunnittelun työkaluihin.
Kehittämisprosessi suoritettiin syksyllä 2024 design sprint -viikon aikana, jonka aikana KKV Kampusta tarkasteltiin muun muassa asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjätestauksen avulla, sekä pyrittiin palvelumuotoilun menetelmin muodostamaan ymmärrys palvelusta asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi palvelun saavutettavuutta tarkasteltiin ennalta valittujen WCAG 2.1 - kriteereihin nojaten.
Työn tuloksena syntyi kokoelma parannusehdotuksia KKV Kampukselle. Parannusehdotuksissa käytiin läpi havaittuja epäkohtia ja ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi. Jokainen ehdotus perusteltiin vastaavalla WCAG-kriteerillä. KKV ja heidän kumppaninsa Mediamaisteri ottivat suositukset hyvin vastaan ja sitoutuivat toteuttamaan niitä parhaansa mukaan.
Tämän opinnäytetyön aikana tehdyt havainnot ja parannusehdotukset ovat arvokasta palautetta KKV:lle, mutta on tärkeää muistaa, että saavutettavuuden parantaminen on keskeinen osa palvelun jatkuvaa kehittämistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin saavutettavuuden määritelmään ja vaatimuksiin. Samalla syvennyttiin erityisesti WCAG-ohjeistuksiin ja muihin saavutettavuuteen liittyviin asetuksiin. Lisäksi tutustuttiin design sprint -menetelmään sekä erilaisiin palvelumuotoilun menetelmiin ja suunnittelun työkaluihin.
Kehittämisprosessi suoritettiin syksyllä 2024 design sprint -viikon aikana, jonka aikana KKV Kampusta tarkasteltiin muun muassa asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjätestauksen avulla, sekä pyrittiin palvelumuotoilun menetelmin muodostamaan ymmärrys palvelusta asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi palvelun saavutettavuutta tarkasteltiin ennalta valittujen WCAG 2.1 - kriteereihin nojaten.
Työn tuloksena syntyi kokoelma parannusehdotuksia KKV Kampukselle. Parannusehdotuksissa käytiin läpi havaittuja epäkohtia ja ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi. Jokainen ehdotus perusteltiin vastaavalla WCAG-kriteerillä. KKV ja heidän kumppaninsa Mediamaisteri ottivat suositukset hyvin vastaan ja sitoutuivat toteuttamaan niitä parhaansa mukaan.
Tämän opinnäytetyön aikana tehdyt havainnot ja parannusehdotukset ovat arvokasta palautetta KKV:lle, mutta on tärkeää muistaa, että saavutettavuuden parantaminen on keskeinen osa palvelun jatkuvaa kehittämistä.