Vapaaehtoistyön kehittäminen mielenterveysomaisten järjestössä
Huikko, Aapo (2025)
Huikko, Aapo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503184471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää FinFami Savon vapaaehtoistoimin-taa ja sen organisoimista. Tämä toteutettiin yhteiskehittämisenä heidän vapaaehtoistensa kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tuotoksena suositukset, joissa nousee esille vapaaehtoisten omia näkemyksiä FinFami Savon vapaaehtoistyön kehittämiseksi. Yleisten kehitysideoiden lisäksi halut-tiin saada tietoa, mikä motivoi vapaaehtoistyössä FinFami Savolla ja saada ajatuksia vapaaehtoiselle suunnatusta, kehityksen alla olevasta, vapaaehtoisen digitaalisesta työkalupakista. Yhteiskehittäminen on itsessään tärkeä työote, koska se tukee ja osallistaa kehittämisessä juuri niitä henkilöitä, joita vapaaehtoistyö eniten koskettaa. Vapaaehtoistyöllä itsellään on myös paljon positiivisia vaikutuksia asiakkaille, vapaaehtoistyötä tekevälle sekä yhdistykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kehittämismene-telminä sovellettiin kehittämisprosessin lineaarista mallia ja tuotekehitysmallia. Tuotoksen tekemiseen yhteiskehittämisenä käytettiin learning cafe- eli oppimiskahvila-menetelmää, johon osallistui viisi FinFami Savon vapaaehtoistyötä tekevää henkilöä. Vapaaehtoisten oppimiskahvilassa tuotetuille ide-oille ja ajatuksille tehtiin sisällönanalyysi, jonka pohjalta koottiin suositukset. FinFami Savo oli mukana järjestämässä oppimiskahvilaa ja se suoritettiin heidän vapaaehtoisille suunnatussa pikkujoulutapahtumassa.
Oppimiskahvilan tulosten pohjalta laaditut suositukset arvioitiin dialogisella keskustelulla FinFami Savon toiminnanjohtajan ja yhden työntekijän kanssa. Oppimiskahvila järjestettiin melko lyhyessä ajassa, mutta se onnistui hyvin. FinFami Savo koki tulosten olevan hyödyllisiä heidän vapaaehtoistyönsä kehittämisen kannalta. Motivaatiota koskevista tekijöistä nousi paljon yleisiä mielenterveyttä tukevia tekijöitä, kuten osallisuuden vahvistuminen ja yhteisöllisyys. Yleisistä kehitysideoista tärkeimmäksi nousi vapaaehtoistyöhön perehdytykseen panostaminen, ja digitaalinen työkalupakki sai paljon kannatusta sekä ideoita sen sisällöstä, kuten perehdytysmateriaalista
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kehittämismene-telminä sovellettiin kehittämisprosessin lineaarista mallia ja tuotekehitysmallia. Tuotoksen tekemiseen yhteiskehittämisenä käytettiin learning cafe- eli oppimiskahvila-menetelmää, johon osallistui viisi FinFami Savon vapaaehtoistyötä tekevää henkilöä. Vapaaehtoisten oppimiskahvilassa tuotetuille ide-oille ja ajatuksille tehtiin sisällönanalyysi, jonka pohjalta koottiin suositukset. FinFami Savo oli mukana järjestämässä oppimiskahvilaa ja se suoritettiin heidän vapaaehtoisille suunnatussa pikkujoulutapahtumassa.
Oppimiskahvilan tulosten pohjalta laaditut suositukset arvioitiin dialogisella keskustelulla FinFami Savon toiminnanjohtajan ja yhden työntekijän kanssa. Oppimiskahvila järjestettiin melko lyhyessä ajassa, mutta se onnistui hyvin. FinFami Savo koki tulosten olevan hyödyllisiä heidän vapaaehtoistyönsä kehittämisen kannalta. Motivaatiota koskevista tekijöistä nousi paljon yleisiä mielenterveyttä tukevia tekijöitä, kuten osallisuuden vahvistuminen ja yhteisöllisyys. Yleisistä kehitysideoista tärkeimmäksi nousi vapaaehtoistyöhön perehdytykseen panostaminen, ja digitaalinen työkalupakki sai paljon kannatusta sekä ideoita sen sisällöstä, kuten perehdytysmateriaalista