Sosionomi eroperheen lapsen tukena
Junttila, Marika; Ojanlatva, Karoliina (2025)
Junttila, Marika
Ojanlatva, Karoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503265026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202503265026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ja analysoida tutkittua tietoa eroperheen lapsen tukemisesta, jota sosionomi sekä muut lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää työssään. Tavoitteena oli, että tietoa voisi hyödyntää erityisesti varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Tietoperustassa kuvaillaan tutkimuksen kannalta keskeisiä aihealueita ja käsitteitä, joita ovat avio- ja avoero, lapsen oikeudet, perheoikeudelliset palvelut, erokriisin vaikutukset lapseen, systeeminen ajattelu erokriisissä sekä kohtaamisen taito sosionomin työssä varhaiskasvatuksessa ja koulussa.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen aineisto koottiin tiedonhaun avulla Finna, Oula-Finna ja Google Scholar tietokannoista sekä tekemällä manuaalisia hakuja Kasvun tuki ja Janus lehtien artikkeleista. Valitsimme lopulta kuusi tutkimuskysymykseen ja opinnäytetyön aiheeseen relevanttia suomenkielistä aineistoa. Tutkimukset analysoitiin teemoittelemalla soveltaen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella keskeisiä tekijöitä, joilla ammattilainen voi tukea eroperheen lapsia olivat ammattilaisen osaaminen, varhainen puuttuminen, kohtaamisen taito, lapsen näkökulman huomioiminen, vanhemmuuden tukeminen ja ympäristön merkitys. Johtopäätöksissä korostui muun muassa eroauttamiseen liittyvän koulutuksen tärkeys, riskinarvioinnin merkitys varhaisessa puuttumisessa sekä ammattilaisen taito kohdata lapsia ja perheitä. Varhaiskasvatus ja koulu kasvuympäristöinä ovat tärkeässä roolissa tukemassa lasta erokriisissä. Perhesuhteiden muutokset luovat uudistustarpeita niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Kehitysehdotuksena toteamme, että lisätutkimukset aiheesta ovat tarpeellisia, jotta voimme ymmärtää eroon liittyviä ilmiöitä paremmin
ja ammatillista osaamista eroauttamisesta voidaan vahvistaa.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen aineisto koottiin tiedonhaun avulla Finna, Oula-Finna ja Google Scholar tietokannoista sekä tekemällä manuaalisia hakuja Kasvun tuki ja Janus lehtien artikkeleista. Valitsimme lopulta kuusi tutkimuskysymykseen ja opinnäytetyön aiheeseen relevanttia suomenkielistä aineistoa. Tutkimukset analysoitiin teemoittelemalla soveltaen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella keskeisiä tekijöitä, joilla ammattilainen voi tukea eroperheen lapsia olivat ammattilaisen osaaminen, varhainen puuttuminen, kohtaamisen taito, lapsen näkökulman huomioiminen, vanhemmuuden tukeminen ja ympäristön merkitys. Johtopäätöksissä korostui muun muassa eroauttamiseen liittyvän koulutuksen tärkeys, riskinarvioinnin merkitys varhaisessa puuttumisessa sekä ammattilaisen taito kohdata lapsia ja perheitä. Varhaiskasvatus ja koulu kasvuympäristöinä ovat tärkeässä roolissa tukemassa lasta erokriisissä. Perhesuhteiden muutokset luovat uudistustarpeita niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Kehitysehdotuksena toteamme, että lisätutkimukset aiheesta ovat tarpeellisia, jotta voimme ymmärtää eroon liittyviä ilmiöitä paremmin
ja ammatillista osaamista eroauttamisesta voidaan vahvistaa.