Botanian tapahtumien markkinoinnin vuosikello
Kokotti, Riikka; Hampinen, Sanna (2015)
Kokotti, Riikka
Hampinen, Sanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tapahtumien markkinoinnin vuosikellon tuottaminen. Työ tehtiin toimeksiantona Joensuussa sijaitsevalle perhospuutarha Botanialle, jonka toiminnasta vastaa Botanian ystävät ry -yhdistys. Työn tarkoituksena oli selvittää Botanian asiakasprofiileja ja suunnitella sen pohjalta tapahtumien markkinointi vuosikellomaiseen muotoon.
Opinnäytetyössä on sekä toiminnallisen että tutkimuksellisen työn piirteitä. Tuloksena syntyi tapahtumien markkinoinnin vuosikello, joka esitettiin sekä sanallisessa että graafisessa muodossa. Lisäksi kartoitimme Botanian asiakkaiden taustatietoja asiakaskyselyn ja työntekijöille tehdyn puolistrukturoidun haastattelun avulla. Työn tietoperusta pohjautuu näistä saatuihin tuloksiin sekä kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin tapahtumista, tapahtumamatkailusta, markkinoinnista, tapahtumamarkkinoinnista sekä vuosikellosta. Työssä pyrittiin huomioimaan myös toimeksiantajan tarpeet ja toiveet.
Vuosikellossa on käsitelty kaikkia vuonna 2015 Botanialla järjestettäviä tapahtumia ja monia eri kohderyhmiä eri lähtöalueilta. Kyselyiden ja haastatteluiden perusteella lapsiperheet, pariskunnat sekä eläkeläiset ovat Botanian merkittävimpiä asiakasryhmiä. Selvisi myös, että tämänhetkisillä markkinointitoimenpiteillä ja -kanavilla ei tavoiteta kohderyhmiä tarpeeksi tehokkaasti. Vuosikellossa jokaiselle tapahtumalle on pyritty valitsemaan sopivimmat markkinointitoimenpiteet ja -kanavat sekä ajankohta ja kohderyhmä. Vuosikellon tehtävänä on selkeyttää tapahtumien markkinointia, ja jatkossa sitä voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelun sekä aikataulutuksen työkaluna.
Opinnäytetyössä on sekä toiminnallisen että tutkimuksellisen työn piirteitä. Tuloksena syntyi tapahtumien markkinoinnin vuosikello, joka esitettiin sekä sanallisessa että graafisessa muodossa. Lisäksi kartoitimme Botanian asiakkaiden taustatietoja asiakaskyselyn ja työntekijöille tehdyn puolistrukturoidun haastattelun avulla. Työn tietoperusta pohjautuu näistä saatuihin tuloksiin sekä kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin tapahtumista, tapahtumamatkailusta, markkinoinnista, tapahtumamarkkinoinnista sekä vuosikellosta. Työssä pyrittiin huomioimaan myös toimeksiantajan tarpeet ja toiveet.
Vuosikellossa on käsitelty kaikkia vuonna 2015 Botanialla järjestettäviä tapahtumia ja monia eri kohderyhmiä eri lähtöalueilta. Kyselyiden ja haastatteluiden perusteella lapsiperheet, pariskunnat sekä eläkeläiset ovat Botanian merkittävimpiä asiakasryhmiä. Selvisi myös, että tämänhetkisillä markkinointitoimenpiteillä ja -kanavilla ei tavoiteta kohderyhmiä tarpeeksi tehokkaasti. Vuosikellossa jokaiselle tapahtumalle on pyritty valitsemaan sopivimmat markkinointitoimenpiteet ja -kanavat sekä ajankohta ja kohderyhmä. Vuosikellon tehtävänä on selkeyttää tapahtumien markkinointia, ja jatkossa sitä voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelun sekä aikataulutuksen työkaluna.