Perehdytyksen muistilista kehitysvammaisten ja autististen nuorten ohjaajille
Salo, Juuso (2025)
Salo, Juuso
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504116212
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erityisnuorten ohjaajien perehdytysmateriaalia ja käytännön ohjeistuksia perehdytykseen. Perehdytysmateriaalin tavoitteena oli parantaa ohjaajien valmiuksia työskennellä erityisnuorten kanssa, perehdytykseen liittyvien ohjeistuksen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kotipalvelu Mehiläinen.
Kehittämistyö tehtiin erityisnuorten iltapäivätoiminnan ryhmiin käytännön perehdytyksestä vastaavien ohjaajien tueksi. Lopullinen toiminnallinen tuotos oli vastuuohjaajille suunnattu perehdytyksen muistilista, johon koostettiin tärkeimmät käytännön perehdytykseen liittyvät askelmat. Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi tietoa kehitysvammaisuudesta ja autismista sekä perehdytyksestä ja ohjaajuudesta sosiaalialla.
Muistilistan sisältö muodostui tietoperustan, työn aikana saadun palautteen, sekä käytetyn menetelmän avulla. Menetelmänä käytettiin ideariiheä, jossa kohderyhmä eli ohjaajat saivat ideoida perehdytyksen tärkeimpiä osa-alueita vammaistyössä. Muistilista luotiin lopulta sähköisesti niin, että se oli visuaalisesti ja sisällöltään mahdollisimman selkeä. Tuotos suunniteltiin hyödynnettäväksi kaikissa iltapäivätoiminnan ryhmissä.
Opinnäytetyön arvioinnissa koko prosessia arvioitiin tavoitteiden saavuttamisen pohjalta. Arvioinnissa keskeistä oli myös työelämäkumppanilta saatu palaute kehittämistyön tuotoksesta. Palautteen perusteella tuotos oli selkeä ja sitä voisi hyödyntää iltapäivätoiminnan käytännön perehdytyksessä. Arvioinnissa käytettiin myös itsearviointia ja oman toiminnan kriittistä pohdintaa. Prosessin pohjalta tehdyn pohdinnan perusteella annettiin myös jatko-kehitysehdotuksia työelämäkumppanin perehdytysprosessiin.
Kehittämistyö tehtiin erityisnuorten iltapäivätoiminnan ryhmiin käytännön perehdytyksestä vastaavien ohjaajien tueksi. Lopullinen toiminnallinen tuotos oli vastuuohjaajille suunnattu perehdytyksen muistilista, johon koostettiin tärkeimmät käytännön perehdytykseen liittyvät askelmat. Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi tietoa kehitysvammaisuudesta ja autismista sekä perehdytyksestä ja ohjaajuudesta sosiaalialla.
Muistilistan sisältö muodostui tietoperustan, työn aikana saadun palautteen, sekä käytetyn menetelmän avulla. Menetelmänä käytettiin ideariiheä, jossa kohderyhmä eli ohjaajat saivat ideoida perehdytyksen tärkeimpiä osa-alueita vammaistyössä. Muistilista luotiin lopulta sähköisesti niin, että se oli visuaalisesti ja sisällöltään mahdollisimman selkeä. Tuotos suunniteltiin hyödynnettäväksi kaikissa iltapäivätoiminnan ryhmissä.
Opinnäytetyön arvioinnissa koko prosessia arvioitiin tavoitteiden saavuttamisen pohjalta. Arvioinnissa keskeistä oli myös työelämäkumppanilta saatu palaute kehittämistyön tuotoksesta. Palautteen perusteella tuotos oli selkeä ja sitä voisi hyödyntää iltapäivätoiminnan käytännön perehdytyksessä. Arvioinnissa käytettiin myös itsearviointia ja oman toiminnan kriittistä pohdintaa. Prosessin pohjalta tehdyn pohdinnan perusteella annettiin myös jatko-kehitysehdotuksia työelämäkumppanin perehdytysprosessiin.