Pelastusviranomaisen turvallisuuspuutteiden jälkivalvonta
Kuhlman, Anssi (2015)
Kuhlman, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203370
Tiivistelmä
Pelastusalalla on käyty keskustelua jälkivalvonnan käytännöistä viimeisen vuoden aikana. Pelastusviranomaisen valvontatoimintaa on kehitetty voimakkaasti muun muassa pelastuslaitosten kumppanuusverkoston valvontasuunnitelmatyöryhmän sekä pelastuslaitosten oman kehittämistoiminnan kautta. Valvontasuunnitelmaohjeeseen on sisällytetty sittemmin osiot muun muassa valvonnan vaikuttavuuden arvioinnista tutkimushankkeena kehitetyn valvonnan seurantamallin pohjalta. Nykyisen pelastuslain aikana pelastuslaitokset voivat entistä käytäntöä vapaammin määritellä riskiperusteisen valvontansa suoritustavan. Valvontatyöhön on tullut uusia käytäntöjä, kuten asiakirjavalvonta. Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia jälkivalvonnan vaikutuksia henkilöturvallisuuskohteiden kohteiden turvallisuuspuutteisiin. Keskeisin tutkimusongelma oli miten turvallisuuspuutteet ovat vähentyneet pelastusviranomaisen jälkivalvonnassa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittavien pelastuslaitosten, jälkivalvontatapahtumien ja haastateltavien valinnassa käytettiin harkinnanvaraista valintaa. Pelastuslaitokset valittiin Pelastuslaitosten verkoston valvontasuunnitelmatyöryhmään osallistuvien pelastuslaitosten joukosta, siten, että valituiksi tuli valvontatilastojen perusteella kolme eritavalla valvontaa suorittavaa laitosta. Jälkivalvontatapahtumat valittiin henkilöriskiperusteisesti valvottavien kohteiden joukosta siten, että joukkoon tuli erityyppisiä valvontakohteita, joissa valvontapöytäkirjojen tietojen mukaan jälkivalvonta oli johtanut turvallisuuspuutteiden korjautumiseen. Teemahaastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina, joissa haastateltiin jälkivalvonnan suorittaneet viranhaltijat kuuden jälkivalvontakokonaisuuden osalta, sillä heitä pidettiin henkilöinä, jotka tiesivät tapahtumasta parhaiten pelastusviranomaisen näkökulmasta.
Kaikissa tutkituissa jälkivalvontakokonaisuuksissa havaitut ja korjattavaksi määrätyt puutteet olivat korjautuneet valvontaprosessin aikana. Osassa puutteet olivat olleet toistuvia puutteita, joista oli huomautettu jo edellisellä palotarkastuksella. Osa todetuista puutteista oli vakavia henkilöturvallisuuden vaarantavia puutteita. Osassa jälkivalvontatapahtumista turvallisuustason parantuminen kyettiin toteamaan pysyväksi asiantilaksi jälkivalvontaa seuranneen säännönmukaisen valvontakäynnin perusteella. Pelastuslaitosten käytännöt jälkivalvonnan ohjeistuksessa ja suorittamisessa todettiin toisistaan poikkeaviksi. Jälkivalvontaa voidaan pitää olennaisena osana viranomaisvalvontaa myös toiminnan uskottavuuden kannalta. Asianmukainen jälkivalvonnan tasoksi todettiin kaikkien korjattavaksi määrättyjen turvallisuuspuutteiden korjautumisen valvonta jollain jälkivalvonnan keinolla. Asiakirjavalvonnalla katsottiin saatavan tuloksia vähemmällä kuormituksella. Pelastuslaitosten tulisi osoittaa riittävä resurssi jälkivalvontaan kohdistettavaksi, missä todettiin olevan vielä kehitettävää tämän tutkimuksen tulosten perusteella.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittavien pelastuslaitosten, jälkivalvontatapahtumien ja haastateltavien valinnassa käytettiin harkinnanvaraista valintaa. Pelastuslaitokset valittiin Pelastuslaitosten verkoston valvontasuunnitelmatyöryhmään osallistuvien pelastuslaitosten joukosta, siten, että valituiksi tuli valvontatilastojen perusteella kolme eritavalla valvontaa suorittavaa laitosta. Jälkivalvontatapahtumat valittiin henkilöriskiperusteisesti valvottavien kohteiden joukosta siten, että joukkoon tuli erityyppisiä valvontakohteita, joissa valvontapöytäkirjojen tietojen mukaan jälkivalvonta oli johtanut turvallisuuspuutteiden korjautumiseen. Teemahaastattelut toteutettiin asiantuntijahaastatteluina, joissa haastateltiin jälkivalvonnan suorittaneet viranhaltijat kuuden jälkivalvontakokonaisuuden osalta, sillä heitä pidettiin henkilöinä, jotka tiesivät tapahtumasta parhaiten pelastusviranomaisen näkökulmasta.
Kaikissa tutkituissa jälkivalvontakokonaisuuksissa havaitut ja korjattavaksi määrätyt puutteet olivat korjautuneet valvontaprosessin aikana. Osassa puutteet olivat olleet toistuvia puutteita, joista oli huomautettu jo edellisellä palotarkastuksella. Osa todetuista puutteista oli vakavia henkilöturvallisuuden vaarantavia puutteita. Osassa jälkivalvontatapahtumista turvallisuustason parantuminen kyettiin toteamaan pysyväksi asiantilaksi jälkivalvontaa seuranneen säännönmukaisen valvontakäynnin perusteella. Pelastuslaitosten käytännöt jälkivalvonnan ohjeistuksessa ja suorittamisessa todettiin toisistaan poikkeaviksi. Jälkivalvontaa voidaan pitää olennaisena osana viranomaisvalvontaa myös toiminnan uskottavuuden kannalta. Asianmukainen jälkivalvonnan tasoksi todettiin kaikkien korjattavaksi määrättyjen turvallisuuspuutteiden korjautumisen valvonta jollain jälkivalvonnan keinolla. Asiakirjavalvonnalla katsottiin saatavan tuloksia vähemmällä kuormituksella. Pelastuslaitosten tulisi osoittaa riittävä resurssi jälkivalvontaan kohdistettavaksi, missä todettiin olevan vielä kehitettävää tämän tutkimuksen tulosten perusteella.
