Android-mobiilipelin toteutus GameMaker-pelimoottorilla
Lehto, Petrus (2014)
Lehto, Petrus
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä vaaditaan toimivan Android-mobiilipelin toteuttamiseen pelimoottoria apuna käyttäen. Ohjelmoitu peli perustuu teoriaosuudessa esitettyihin huomioihin hyvistä mobiilipeleistä.
Teoriaosuudessa pohditaan kirjallisuuteen perehtyen hyvän mobiilipelin ominaisuuksia ja tarkastellaan pelin ohjelmointiin käytettyä GameMaker-ohjelmaa. Lisäksi tarkastellaan eroavaisuuksia tietokonepelien ja mobiilipelien välillä. Teoriaosuus auttaa ymmärtämään, mitä edellytyksiä menestyksekkään mobiilipelin tekeminen vaatii.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle. Pelissä väistellään eteen tulevia esteitä säätelemällä hahmon hypyn korkeutta. Peli on toimiva ja täyttää hyvin mobiilipelille asetettuja vaatimuksia pelattavuuden sekä kiinnostavuuden kannalta.
Teoriaosuudessa pohditaan kirjallisuuteen perehtyen hyvän mobiilipelin ominaisuuksia ja tarkastellaan pelin ohjelmointiin käytettyä GameMaker-ohjelmaa. Lisäksi tarkastellaan eroavaisuuksia tietokonepelien ja mobiilipelien välillä. Teoriaosuus auttaa ymmärtämään, mitä edellytyksiä menestyksekkään mobiilipelin tekeminen vaatii.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle. Pelissä väistellään eteen tulevia esteitä säätelemällä hahmon hypyn korkeutta. Peli on toimiva ja täyttää hyvin mobiilipelille asetettuja vaatimuksia pelattavuuden sekä kiinnostavuuden kannalta.