Kirkon Paikkojen nykytila-analyysi : tutkimus evankelis-luterilaisten seurakuntien leiri- ja kurssikeskuksista
Närhi, Tiia (2015)
Närhi, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243504
Tiivistelmä
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat ympäri Suomea omistavat leiri- ja kurssikeskuksia. Kirkon Paikat on yhteistyörengas, joka kokoaa yhteen näitä keskuksia. Tällä hetkellä Kirkon Paikkoihin kuuluu 38 toimipaikkaa. Yhteistyötä Kirkon Paikat tarjoaa markkinoinnissa, koulutus- ja kehittämistyössä sekä vertaistuen parissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä Kirkon Paikkojen kohteille nykytila-analyysi. Opinnäytetyön tuloksilla halutaan saada apua Kirkon Paikkojen tulevaisuuden suunnitteluun ja kehittämistoimenpiteisiin.
Opinnäytetyön tutkimuskohteina olivat Kirkon Paikkojen toimipaikat. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomaketutkimuksella, joka lähetettiin vastaajille marraskuussa 2014. Kyselyyn vastasi yhteensä 17 Kirkon Paikkojen kohdetta. Tutkimusaineisto analysoitiin Webropol-ohjelmalla. Analysoitujen vastausten perusteella valittiin syventävään haastatteluun neljä kohdetta. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2015 yhdellä käyntihaastattelulla sekä kolmella puhelinhaastattelulla. Kyselylomakkeen vastausprosentti oli vain 45,9 %, mikä osaltaan vaikuttaa tulosten luotettavuuteen. Sekä kyselylomakkeen vastausten että haastattelun pohjalta voidaan kuitenkin löytää kehittämiskohteita. Näitä olivat esimerkiksi passiivisten paikkojen saaminen mukaan toimintaan sekä jälkimarkkinoinnin kehittäminen.
Opinnäytetyön teoriaosa jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa kertoo Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta. Siinä käsitellään millaisia toimintamuotoja kirkolla on sekä kerrotaan sen hallinnosta ja strategioista. Toinen osa koostuu markkinointitutkimuksen teoriasta. Tässä osiossa käydään läpi markkinointitutkimuksen koko prosessi tutkimusongelman määrittämisestä tulosten raportointiin ja hyödyntämiseen. Lopuksi käsitellään markkinointitutkimuksen etiikkaa.
Opinnäytetyön tutkimuskohteina olivat Kirkon Paikkojen toimipaikat. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomaketutkimuksella, joka lähetettiin vastaajille marraskuussa 2014. Kyselyyn vastasi yhteensä 17 Kirkon Paikkojen kohdetta. Tutkimusaineisto analysoitiin Webropol-ohjelmalla. Analysoitujen vastausten perusteella valittiin syventävään haastatteluun neljä kohdetta. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2015 yhdellä käyntihaastattelulla sekä kolmella puhelinhaastattelulla. Kyselylomakkeen vastausprosentti oli vain 45,9 %, mikä osaltaan vaikuttaa tulosten luotettavuuteen. Sekä kyselylomakkeen vastausten että haastattelun pohjalta voidaan kuitenkin löytää kehittämiskohteita. Näitä olivat esimerkiksi passiivisten paikkojen saaminen mukaan toimintaan sekä jälkimarkkinoinnin kehittäminen.
Opinnäytetyön teoriaosa jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa kertoo Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta. Siinä käsitellään millaisia toimintamuotoja kirkolla on sekä kerrotaan sen hallinnosta ja strategioista. Toinen osa koostuu markkinointitutkimuksen teoriasta. Tässä osiossa käydään läpi markkinointitutkimuksen koko prosessi tutkimusongelman määrittämisestä tulosten raportointiin ja hyödyntämiseen. Lopuksi käsitellään markkinointitutkimuksen etiikkaa.