Liikuntaa Nopsa-Nallen kanssa : liikunta sosiaalisten taitojen ja yhteishengen vahvistajana päiväkodissa
Malinen, Henriikka; Pawlaczek, Hanna (2015)
Malinen, Henriikka
Pawlaczek, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503263585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503263585
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aihe on liikuntakasvatus päiväkodissa, ja sen tavoitteena on 3−5 -vuotiaiden lasten sosiaalisten taitojen harjoittelu liikuntaleikkien avulla. Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden Helsingin kaupungin päiväkodissa. Toimintaan kuuluivat päiväkodin 3−5 -vuotiaille lapsille ohjatut liikuntatuokiot ja päiväkodin kanssa yhteistyössä järjestetty koko perheen liikuntatapahtuma. Tapahtuman tavoitteena oli päiväkodin ja perheiden välisen yhteistyön vahvistaminen, yhteishengen kohottaminen ja yhdessä tekemiseen ja liikkumiseen kannustaminen. Toimintamme maskottina toimi Nopsa-Nalle pehmokarhu, joka oli mukana kaikessa toiminnassa ja toimi lasten ystävänä ja liikuntaan kannustajana.
Suositusten mukaan lapsen tulisi liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia päivässä, ja liikunta tukee lapsen kasvua ja kehitystä kokonaisvaltaisesti. Nykyään liikunnan riittävästä määrästä keskustellaan paljon. Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä ovat lapsen fyysisten ja motoristen sekä sosiaalisten taitojen kehityksen näkökulmat, liikunta varhaiskasvatuksessa, liikuntaleikit sosiaalisten taitojen harjoittelussa ja kasvatuskumppanuus. Tässä opinnäytetyössä kuvaamme prosessia lapsiryhmän liikuntatuokioiden ohjauksesta sekä koko perheen liikuntatapahtuman järjestämisestä.
Ohjasimme kolmelle päiväkodin 3−5 -vuotiaiden lasten ryhmälle liikuntatuokiot päiväkodin salissa kahtena eri aamupäivänä. Pidimme saman tuokion peräkkäin jokaiselle ryhmälle, jotta kaikki päiväkodin kyseiseen ikäluokkaan kuuluvat lapset saivat mahdollisuuden osallistua. Jokainen tuokio oli kestoltaan noin puoli tuntia. Valitsimme ohjaamamme leikit niin, että ne kannustaisivat lapsia yhteistyöhön ja kaverin auttamiseen, jotta tavoitteemme sosiaalisten taitojen harjoittelusta toteutuisi mahdollisimman hyvin. Liikunta on lapselle ominainen tapa toimia, ja siksi sopiva menetelmä sosiaalisten taitojen harjoitteluun.
Koko perheen liikuntatapahtuma, Nopsa-Nallen liikuntaseikkailu, järjestettiin ennen lapsille pidettyjä tuokioita, ja tapahtumaan saivat osallistua kaikki päiväkodin asiakasperheet. Päiväkodilla oli tapahtumasta jo alustava idea. Suunnittelimme tapahtumaan liikuntaradan ja toteutimme radan yhteistyössä päiväkodin kanssa. Perheet saivat tilaisuuden liikkua yhdessä ja tutustua paremmin toisiinsa ja henkilökuntaan. Vanhempien tapahtumasta antama palaute päiväkodille oli erittäin positiivista.
Opinnäytetyömme avulla päiväkodin lapset pääsivät harjoittelemaan sosiaalisia taitoja tutussa vertaisryhmässä ja turvallisesti aikuisen ohjaamana ja tukemana. Pyrimme luomaan lapsille ympäristön, jossa on turvallista näyttää tunteita, toimia yhdessä kavereiden kanssa ja käyttää mielikuvitusta. Lapset innostuivat Nopsa-Nallesta sekä leikeistä, ja päiväkodin henkilökunta piti toimintatapojamme lasten kanssa onnistuneina ja tavoitteisiimme sopivina.
Suositusten mukaan lapsen tulisi liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia päivässä, ja liikunta tukee lapsen kasvua ja kehitystä kokonaisvaltaisesti. Nykyään liikunnan riittävästä määrästä keskustellaan paljon. Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä ovat lapsen fyysisten ja motoristen sekä sosiaalisten taitojen kehityksen näkökulmat, liikunta varhaiskasvatuksessa, liikuntaleikit sosiaalisten taitojen harjoittelussa ja kasvatuskumppanuus. Tässä opinnäytetyössä kuvaamme prosessia lapsiryhmän liikuntatuokioiden ohjauksesta sekä koko perheen liikuntatapahtuman järjestämisestä.
Ohjasimme kolmelle päiväkodin 3−5 -vuotiaiden lasten ryhmälle liikuntatuokiot päiväkodin salissa kahtena eri aamupäivänä. Pidimme saman tuokion peräkkäin jokaiselle ryhmälle, jotta kaikki päiväkodin kyseiseen ikäluokkaan kuuluvat lapset saivat mahdollisuuden osallistua. Jokainen tuokio oli kestoltaan noin puoli tuntia. Valitsimme ohjaamamme leikit niin, että ne kannustaisivat lapsia yhteistyöhön ja kaverin auttamiseen, jotta tavoitteemme sosiaalisten taitojen harjoittelusta toteutuisi mahdollisimman hyvin. Liikunta on lapselle ominainen tapa toimia, ja siksi sopiva menetelmä sosiaalisten taitojen harjoitteluun.
Koko perheen liikuntatapahtuma, Nopsa-Nallen liikuntaseikkailu, järjestettiin ennen lapsille pidettyjä tuokioita, ja tapahtumaan saivat osallistua kaikki päiväkodin asiakasperheet. Päiväkodilla oli tapahtumasta jo alustava idea. Suunnittelimme tapahtumaan liikuntaradan ja toteutimme radan yhteistyössä päiväkodin kanssa. Perheet saivat tilaisuuden liikkua yhdessä ja tutustua paremmin toisiinsa ja henkilökuntaan. Vanhempien tapahtumasta antama palaute päiväkodille oli erittäin positiivista.
Opinnäytetyömme avulla päiväkodin lapset pääsivät harjoittelemaan sosiaalisia taitoja tutussa vertaisryhmässä ja turvallisesti aikuisen ohjaamana ja tukemana. Pyrimme luomaan lapsille ympäristön, jossa on turvallista näyttää tunteita, toimia yhdessä kavereiden kanssa ja käyttää mielikuvitusta. Lapset innostuivat Nopsa-Nallesta sekä leikeistä, ja päiväkodin henkilökunta piti toimintatapojamme lasten kanssa onnistuneina ja tavoitteisiimme sopivina.