Uuden tietomallipohjaisen rakentamisluvan käyttöönoton suunnittelu ja kustannukset
Koivisto, Tiia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018507
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin uuden tietomallipohjaisen rakentamisluvan käyttöönottoa Petäjäveden kunnassa. Tavoitteena oli selvittää, miten tietomallia käsitellään lupaprosessissa, mitä uusi rakentamislupa ja tietomallintaminen vaativat kunnalta, tarvitaanko lisäkoulutusta henkilökunnalle ja kuinka paljon prosessi kustantaisi kunnalle. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, johon sisältyi asiantuntijahaastattelua ja julkisesti saatavilla olevan aineiston analysointia.
Tutkimustulokset osoittivat, että tietomallien käyttöönotto kunnassa vaatii valmisteluja. Petäjävedellä on jo tietomallikoordinaattori, mikä on suuri etu prosessin käynnistämisessä. Keskeiset toimenpiteet liittyivät ohjelmistojen soveltuvuuden arviointiin ja tarvittavien lisätyökalujen tai -ohjelmistojen hankintaan. Erityisesti ohjelmistojen, kuten Solibri ja Sova 3D, käyttöönotto nousi esiin tarpeellisina ohjelmina mallien tarkastelussa ja 3D-kuntamallinnuksessa. Kustannuksista suurimmat kohdistuivat ohjelmistoihin ja koulutukseen, jos koulutukselle on tarvetta. Kunnassa on varauduttava investointien tarpeeseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Petäjäveden kunta on hyvin valmistautunut käynnistämään tietomallipohjaisen lupaprosessin, mutta onnistunut käyttöönotto edellyttää edelleen ohjelmistohankintoja ja selkeiden käytäntöjen luomista. Kunnan tulee myös kehittää ohjeistukset ja varautua investointien jakamiseen talousarvion puitteissa. Näiden toimenpiteiden jälkeen tietomallipohjainen lupakäsittely voidaan ottaa käyttöön sujuvasti ja resurssien mukaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että tietomallien käyttöönotto kunnassa vaatii valmisteluja. Petäjävedellä on jo tietomallikoordinaattori, mikä on suuri etu prosessin käynnistämisessä. Keskeiset toimenpiteet liittyivät ohjelmistojen soveltuvuuden arviointiin ja tarvittavien lisätyökalujen tai -ohjelmistojen hankintaan. Erityisesti ohjelmistojen, kuten Solibri ja Sova 3D, käyttöönotto nousi esiin tarpeellisina ohjelmina mallien tarkastelussa ja 3D-kuntamallinnuksessa. Kustannuksista suurimmat kohdistuivat ohjelmistoihin ja koulutukseen, jos koulutukselle on tarvetta. Kunnassa on varauduttava investointien tarpeeseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Petäjäveden kunta on hyvin valmistautunut käynnistämään tietomallipohjaisen lupaprosessin, mutta onnistunut käyttöönotto edellyttää edelleen ohjelmistohankintoja ja selkeiden käytäntöjen luomista. Kunnan tulee myös kehittää ohjeistukset ja varautua investointien jakamiseen talousarvion puitteissa. Näiden toimenpiteiden jälkeen tietomallipohjainen lupakäsittely voidaan ottaa käyttöön sujuvasti ja resurssien mukaan.
