Tuotannon optimointi
Niskala, Niklas (2025)
Niskala, Niklas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028599
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oulun Postikeskuksen tuotantoon Posti Group Oyj:lle. Tuotannon loppupäässä lajitellaan paketit rullakoihin, jotka viedään asiakkaiden valitsemaan noutopisteeseen. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda uudet työpisteet tuotannon loppupäähän, jotka parantaisivat työntekijöiden ja koneen tehokkuutta, laatua sekä asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdistelmätutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, avoimia haastatteluita sekä numeraalista aineistoa. Haastateltavina oli Oulun Postikeskuksen henkilöstöä ja aineisto koostui pakettimääristä kahden kuukauden ajalta. Havainnointia toteutettiin työpisteillä, jotka olivat tutkimuksen pääkohteina.
Tulokseksi muodostui datasta luodut taulukot nykytilanteesta työpisteillä. Nykytilanteessa korostui tiettyjen työpisteiden ruuhkaisuus sekä puutteet suunnittelusta työpisteillä postinumeraalisesti. Havainnoinnin keskeisin tulos ruuhkaisuuden lisäksi oli työntekijöiden turhan työn tekeminen. Havainnoinnin tukena oli työntekijöiden haastatteluista saadut kokemukset turhan työn tekemisestä sekä työpisteiden ruuhkaisuudesta.
Johtopäätöksenä selvitettiin syyt nykytilanteelle sekä ongelmat ja kehityskohteet. Toimeksiantajalle esiteltiin kehitysidea uusista työpisteistä, jotka oli suunniteltu vastaamaan henkilöstön mahdollisuuksia tehdä työnsä optimoidusti. Suunnittelua voi hyödyntää Postikeskuksen muihin työpisteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdistelmätutkimuksena, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, avoimia haastatteluita sekä numeraalista aineistoa. Haastateltavina oli Oulun Postikeskuksen henkilöstöä ja aineisto koostui pakettimääristä kahden kuukauden ajalta. Havainnointia toteutettiin työpisteillä, jotka olivat tutkimuksen pääkohteina.
Tulokseksi muodostui datasta luodut taulukot nykytilanteesta työpisteillä. Nykytilanteessa korostui tiettyjen työpisteiden ruuhkaisuus sekä puutteet suunnittelusta työpisteillä postinumeraalisesti. Havainnoinnin keskeisin tulos ruuhkaisuuden lisäksi oli työntekijöiden turhan työn tekeminen. Havainnoinnin tukena oli työntekijöiden haastatteluista saadut kokemukset turhan työn tekemisestä sekä työpisteiden ruuhkaisuudesta.
Johtopäätöksenä selvitettiin syyt nykytilanteelle sekä ongelmat ja kehityskohteet. Toimeksiantajalle esiteltiin kehitysidea uusista työpisteistä, jotka oli suunniteltu vastaamaan henkilöstön mahdollisuuksia tehdä työnsä optimoidusti. Suunnittelua voi hyödyntää Postikeskuksen muihin työpisteisiin.
