Työoppaan kehittäminen myyntilaskutuksen ja myyntireskontran sovellusasiantuntijoille
Saadetdin, Aleksi (2025)
Saadetdin, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajana toimineen Yritys X:n sovellusasiantuntijoiden osaamista ja perehtymistä myyntilaskutuksessa ja myyntireskontrassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia käyttökelpoinen työopas myyntilaskutuksen ja myyntireskontran sovellusasiantuntijoille hyödyntäen henkilökohtaista työkokemusta sekä haastatteluita. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin yrityksen taloushallintoa kokonaisuutena sekä sen osaprosesseja, digitaalista taloushallintoa ja perehdyttämistä.
Työssä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden kohderyhmänä toimivat Yritys X:n valikoidut työntekijät. Haastatteluiden avulla tarkennettiin, mihin työoppaassa pitäisi kiinnittää huomiota. Haastatteluiden perusteella vahvistui käsitys työoppaan selkeästä tarpeesta.
Käytännön osuudessa esiteltiin aluksi lähtötilanne ennen työn aloittamista. Ennen varsinaista toteutusvaihetta työoppaan rakenne ja sisältö suunniteltiin haastatteluista saadun tiedon perusteella toimivaksi. Käytännön toteutus kuvattiin haastattelukysymysten valmistelusta aina oppaan valmistumiseen saakka.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käyttökelpoinen työopas myyntilaskutuksen ja myyntireskontran sovellusasiantuntijoille. Työopas pidettiin salassa, koska se sisälsi luottamuksellista tietoa. Työoppaan lopullinen hyöty paljastuu vasta tulevaisuudessa, kun sen käyttökelpoisuutta uusille työntekijöille voidaan arvioida. Jatkotoimenpiteenä työoppaan käyttökelpoisuus voidaan varmistaa sen säännöllisellä päivittämisellä.
Työssä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden kohderyhmänä toimivat Yritys X:n valikoidut työntekijät. Haastatteluiden avulla tarkennettiin, mihin työoppaassa pitäisi kiinnittää huomiota. Haastatteluiden perusteella vahvistui käsitys työoppaan selkeästä tarpeesta.
Käytännön osuudessa esiteltiin aluksi lähtötilanne ennen työn aloittamista. Ennen varsinaista toteutusvaihetta työoppaan rakenne ja sisältö suunniteltiin haastatteluista saadun tiedon perusteella toimivaksi. Käytännön toteutus kuvattiin haastattelukysymysten valmistelusta aina oppaan valmistumiseen saakka.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käyttökelpoinen työopas myyntilaskutuksen ja myyntireskontran sovellusasiantuntijoille. Työopas pidettiin salassa, koska se sisälsi luottamuksellista tietoa. Työoppaan lopullinen hyöty paljastuu vasta tulevaisuudessa, kun sen käyttökelpoisuutta uusille työntekijöille voidaan arvioida. Jatkotoimenpiteenä työoppaan käyttökelpoisuus voidaan varmistaa sen säännöllisellä päivittämisellä.