Käytettävyys mobiilisovelluksen kehittämisessä : mobiilisovelluksen kehittäminen Prove Tribe -hyvinvointivalmennuksen verkkosivuista
Ristolainen, Saija (2025)
Ristolainen, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910251
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään mobiilisovelluksen kehittämistä käytettävyyden näkökulmasta. Työn tavoitteena oli perehtyä tärkeimpiin käytettävyyteen vaikuttaviin asioihin mobiilisovelluksissa. Opinnäytetyöhön kuului myös toiminnallinen osuus, jossa ohjelmoitiin mobiilisovellus Prove Tribe -hyvinvointivalmennuksen verkkosivujen perusteella. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijan asiantuntijuutta käytettävyyden parissa sekä mobiilisovellusten ohjelmoinnissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin käytettävyyden määritelmiä, käyttäjäkokemuksen elementtejä, käytettävyyden laatukriteerejä sekä saavutettavuuden ja responsiivisuuden vaatimuksia. Lisäksi tarkasteltiin käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita, kuten Gestaltin lakeja ja Fittsin lakia. Sovelluksen ohjelmoinnissa oli tarkoitus hyödyntää tietoperustassa käsiteltyjä käytettävyyteen vaikuttavia tärkeimpiä käytäntöjä sekä mukailla Prove Tribe -verkkosivuston ulkoasua ja tyyliä. Sovelluksen ulkoasu suunniteltiin Figma-ohjelmalla, ja ohjelmointi toteutettiin React Native -kehitysympäristössä hyödyntäen Expo-kehystä ja React Navigation -kirjastoa. Sovelluksen käytettävyys pyrittiin varmistamaan muun muassa responsiivisella suunnittelulla, tuttujen navigointiratkaisujen käyttämisellä sekä visuaalisen jatkuvuuden ja selkeyden huomioimisella.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan ajatus työn aiheeseen oli peräisin opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta mobiilisovellusten ohjelmointia sekä käytettävyyteen liittyviä asioita kohtaan.
Vaikka sovellus valmistui toimivaksi kokonaisuudeksi, työssä tunnistettiin myös jatkokehityskohteita, kuten käyttäjätestauksen toteuttaminen ja joidenkin toiminnallisten ominaisuuksien lisääminen sovellukseen. Opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija pääsi syventämään osaamistaan mobiilisovellusten kehittämisessä ja käyttöliittymäsuunnittelussa sekä yhdistämään teoriaa ja käytäntöä mielekkäällä tavalla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin käytettävyyden määritelmiä, käyttäjäkokemuksen elementtejä, käytettävyyden laatukriteerejä sekä saavutettavuuden ja responsiivisuuden vaatimuksia. Lisäksi tarkasteltiin käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita, kuten Gestaltin lakeja ja Fittsin lakia. Sovelluksen ohjelmoinnissa oli tarkoitus hyödyntää tietoperustassa käsiteltyjä käytettävyyteen vaikuttavia tärkeimpiä käytäntöjä sekä mukailla Prove Tribe -verkkosivuston ulkoasua ja tyyliä. Sovelluksen ulkoasu suunniteltiin Figma-ohjelmalla, ja ohjelmointi toteutettiin React Native -kehitysympäristössä hyödyntäen Expo-kehystä ja React Navigation -kirjastoa. Sovelluksen käytettävyys pyrittiin varmistamaan muun muassa responsiivisella suunnittelulla, tuttujen navigointiratkaisujen käyttämisellä sekä visuaalisen jatkuvuuden ja selkeyden huomioimisella.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan ajatus työn aiheeseen oli peräisin opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta mobiilisovellusten ohjelmointia sekä käytettävyyteen liittyviä asioita kohtaan.
Vaikka sovellus valmistui toimivaksi kokonaisuudeksi, työssä tunnistettiin myös jatkokehityskohteita, kuten käyttäjätestauksen toteuttaminen ja joidenkin toiminnallisten ominaisuuksien lisääminen sovellukseen. Opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija pääsi syventämään osaamistaan mobiilisovellusten kehittämisessä ja käyttöliittymäsuunnittelussa sekä yhdistämään teoriaa ja käytäntöä mielekkäällä tavalla.