9.-luokkalaisten poikien seksuaalikäyttäytyminen ja -kasvatus: tutkimus nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin tukemiseksi ja palveluiden kehittämiseksi Pohjois-Savossa
Mustonen, Linnea; Puustinen, Siiri; Pääkkönen, Silja (2025)
Mustonen, Linnea
Puustinen, Siiri
Pääkkönen, Silja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311151
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pohjoissavolaisten 9.-luokkalaisten poikien seksuaalikäyttäytymistä ja -kasvatusta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa poikien seksuaalikäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä: erityisesti seksuaalikasvatuksesta nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Savon hyvinvointialueen HYTE- ja osallisuuspalveluyksikön koordinoima seksuaaliterveyden edistämisen työryhmä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, johon osallistui kokonaisuudessaan 53 pohjoissavolaista 9.-luokkalaista poikaa. Kysely luotiin Webropol-kyselytyökalulla ja analysointi tehtiin Excel-työkalulla.
Tulosten perusteella vastaajat kokivat monipuolisen opetuksen tärkeäksi seksuaalikasvatusta tukevaksi tekijäksi. Suurimmalla osalla vastaajista oli hyvä ymmärrys ehkäisyn merkityksestä sekä raskauden että sukupuolitautien ehkäisemisessä. Lisätietoa vastaajat haluaisivat saada muun muassa internetin, sosiaalisen median ja pornon vaikutuksista seksuaaliseen hyvinvointiin.
Opinnäytetyö tuotti ajankohtaista tietoa pohjoissavolaisten 9.-luokkalaisten poikien seksuaalikäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan sekä koulujen ammattilaisten työssä. Tutkimuksesta saatu tieto auttaa kehittämään seksuaalikasvatusta ja palveluita niin, että ne huomioivat paremmin poikien tarpeet. Opinnäytetyö voi myös toimia pohjana jatkotutkimuksille, joissa tarkastellaan esimerkiksi poikien asenteista, seksuaali-identiteetin kehityksestä tai vertaistuen merkityksestä seksuaalikasvatuksessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, johon osallistui kokonaisuudessaan 53 pohjoissavolaista 9.-luokkalaista poikaa. Kysely luotiin Webropol-kyselytyökalulla ja analysointi tehtiin Excel-työkalulla.
Tulosten perusteella vastaajat kokivat monipuolisen opetuksen tärkeäksi seksuaalikasvatusta tukevaksi tekijäksi. Suurimmalla osalla vastaajista oli hyvä ymmärrys ehkäisyn merkityksestä sekä raskauden että sukupuolitautien ehkäisemisessä. Lisätietoa vastaajat haluaisivat saada muun muassa internetin, sosiaalisen median ja pornon vaikutuksista seksuaaliseen hyvinvointiin.
Opinnäytetyö tuotti ajankohtaista tietoa pohjoissavolaisten 9.-luokkalaisten poikien seksuaalikäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan sekä koulujen ammattilaisten työssä. Tutkimuksesta saatu tieto auttaa kehittämään seksuaalikasvatusta ja palveluita niin, että ne huomioivat paremmin poikien tarpeet. Opinnäytetyö voi myös toimia pohjana jatkotutkimuksille, joissa tarkastellaan esimerkiksi poikien asenteista, seksuaali-identiteetin kehityksestä tai vertaistuen merkityksestä seksuaalikasvatuksessa.