Osaanko olla vuorovaikutuksessa potilaan kanssa? : opas hoitajille
Korhonen, Tiina; Vatanen, Mari (2015)
Korhonen, Tiina
Vatanen, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023867
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada hoitajat ajattelemaan vuorovaikutuksen merkitystä hoitotyössä, koska vuorovaikutustaidot ovat olennainen osa hoitajan ammattitaitoa.Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas Kuopion kaupungin Harjulan sairaalan osasto 2:sen hoitohenkilökunnalle. Opinnäytetyö antaa hoitajille tietoa vuorovaikutuksesta hoitotyössä ja työvälineitä parempaan vuorovaikutukseen potilaiden kanssa. Oppaan tarkoituksena on
käydä lävitse hoitajan ja potilaan vuorovaikutusta ja edistää hoitajien vuorovaikutusosaamista. Opas rakentuu teoriatiedolle ja oppimistehtäville. Oppaassa on teoriatiedon lisäksi erilaisia pohdittavia asioita ja oppimistehtäviä,
joiden tarkoituksena on saada hoitajat pohtimaan ja analysoimaan rooliaan hoitajana ja näin kehittämään vuoro-
vaikutustaitojaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tuloksena syntyi opas hoitajille: ”Osaanko olla vuorovaikutuksessa
potilaan kanssa? Opinnäytetyön aiheen idea syntyi, kun keskustelimme eri opettajien kanssa. Omien kontaktien kautta saimme yhteistyökumppaniksi Harjulan sairaalan 2 osaston. Opinnäytetyöprosessi käy ilmi selvästi projektityön eri vaiheet. Prosessi on kestänyt kaikkiaan yli vuoden ajan ja se on ollut vaativa, mutta antoisa.
Haimme tietoa opinnäytetyöhön eri tutkimuksista, kirjallisuudesta ja osaston henkilökunnalta. Hoitajien vuorovaikutustaidoista on tehty Suomessa vähän tutkimuksia. Yleisesti vuorovaikutuksesta löytyi hyvin tietoa, mutta sen soveltaminen tähän aiheeseen oli haastavaa.
Opasta voidaan hyödyntää hoitajien ammattillisessa kehittymisessä ja oppaan käyttöä voidaan laajentaa muille
osastoille. Jatkotutkimuksena voisi olla käytännönläheisen vuorovaikutuskoulutuksen järjestäminen hoitajille, koska
vuorovaikutusta opitaan parhaiten itse harjoittelemalla ja toistojen kautta.
käydä lävitse hoitajan ja potilaan vuorovaikutusta ja edistää hoitajien vuorovaikutusosaamista. Opas rakentuu teoriatiedolle ja oppimistehtäville. Oppaassa on teoriatiedon lisäksi erilaisia pohdittavia asioita ja oppimistehtäviä,
joiden tarkoituksena on saada hoitajat pohtimaan ja analysoimaan rooliaan hoitajana ja näin kehittämään vuoro-
vaikutustaitojaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tuloksena syntyi opas hoitajille: ”Osaanko olla vuorovaikutuksessa
potilaan kanssa? Opinnäytetyön aiheen idea syntyi, kun keskustelimme eri opettajien kanssa. Omien kontaktien kautta saimme yhteistyökumppaniksi Harjulan sairaalan 2 osaston. Opinnäytetyöprosessi käy ilmi selvästi projektityön eri vaiheet. Prosessi on kestänyt kaikkiaan yli vuoden ajan ja se on ollut vaativa, mutta antoisa.
Haimme tietoa opinnäytetyöhön eri tutkimuksista, kirjallisuudesta ja osaston henkilökunnalta. Hoitajien vuorovaikutustaidoista on tehty Suomessa vähän tutkimuksia. Yleisesti vuorovaikutuksesta löytyi hyvin tietoa, mutta sen soveltaminen tähän aiheeseen oli haastavaa.
Opasta voidaan hyödyntää hoitajien ammattillisessa kehittymisessä ja oppaan käyttöä voidaan laajentaa muille
osastoille. Jatkotutkimuksena voisi olla käytännönläheisen vuorovaikutuskoulutuksen järjestäminen hoitajille, koska
vuorovaikutusta opitaan parhaiten itse harjoittelemalla ja toistojen kautta.