Eikö teillä ole vieläkään seltzereitä? Milleniaalien tyytyväisyys Suomipop Festivaalien anniskeluvalikoimaan
Kurtti, Ada (2025)
Kurtti, Ada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913189
Tiivistelmä
Suomipop Festivaali ovat vuosittain Jyväskylässä ja Oulussa järjestettävä musiikkitapahtuma, joka kokoaa yhteen tuhansia kävijöitä eri puolilta Suomea. Yksi merkittävä osa festivaalikokemusta on anniskeluvalikoima, jonka laatu ja monipuolisuus voivat vaikuttaa merkittävästä asiakkaiden kokonaisvaltaiseen kokemukseen ja yleiseen asiakastyytyväisyyteen. Yleisen asiakastyytyväisyyden lisäksi, eri asiakasryhmien tyytyväisyyden tutkiminen on tärkeää. Erityisesti on tärkeää tarkastella pääkohderyhmän, 25–54-vuotiaiden milleniaalien kokemuksia ja odotuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tutkia Suomipop Festivaalien milleniaaliasiakkaiden tyytyväisyyttä anniskeluvalikoimaan. Opinnäytetyössä tarkastelun kohteena oli milleniaalien tyytyväisyys valikoi maan, sekä niihin liittyvät kehityskohteet ja ideat. Lisäksi tutkittiin ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Tulosten avulla alan toimijoilla on mahdollista luoda anniskeluvalikoima, joka vastaa kysyntää ja minimoi hävikin syntymisen. Kysyntää vastaava valikoima tukee myös vastuullisuutta, sekä tarjoaa vaihtoehtoja laajalle asiakaskunnalle.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä puolistrukturoituina haastatteluina. Haastateltavat (6 henkilöä) valittiin 253 hakijan joukosta tekoälyä hyödyntäen. Haastateltavat olivat 25–40-vuotiaita ja olivat osallistuneet Suomipop Festivaaleille vuosina 2023 tai 2024, Jyväskylässä tai Oulussa. Haastatteluihin osallistuneet haettiin Nelonen Media Liven kautta, Questback – ohjelmaa hyödyntäen. Haastattelujen tuloksilla ei voida yleistää kaikkien milleniaaliasiakkaiden tyytyväisyyttä.
Tulosten perusteella milleniaaliasiakkaat ovat yleiseltä tyytyväisyydeltään melko tyytyväisiä Suomipop Festivaalien anniskeluvalikoimaan. Tyytyväisyyteen vaikutti erityisesti juomavalikoiman hintalaatusuhde sekä juomavalikoiman suppeus. Tärkeimmiksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat hinta ja vaihtoehtojen määrä. Tulosten perusteella valikoimaan toivotaan laajemmin pienpanimotuotteita, sokerittomia tuotteita, vähäalkoholisia ja alkoholittomia tuotteita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että milleniaalien yleinen tyytyväisyys Suomipop Festivaalien anniskeluvalikoimaan on melko hyvä. Tyytyväisyyteen vaikuttaa muutama eri tekijä, mihin milleniaalit itse saivat kertoa kehitysehdotuksia mitä toivovat Suomipop Festivaleille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tutkia Suomipop Festivaalien milleniaaliasiakkaiden tyytyväisyyttä anniskeluvalikoimaan. Opinnäytetyössä tarkastelun kohteena oli milleniaalien tyytyväisyys valikoi maan, sekä niihin liittyvät kehityskohteet ja ideat. Lisäksi tutkittiin ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Tulosten avulla alan toimijoilla on mahdollista luoda anniskeluvalikoima, joka vastaa kysyntää ja minimoi hävikin syntymisen. Kysyntää vastaava valikoima tukee myös vastuullisuutta, sekä tarjoaa vaihtoehtoja laajalle asiakaskunnalle.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä puolistrukturoituina haastatteluina. Haastateltavat (6 henkilöä) valittiin 253 hakijan joukosta tekoälyä hyödyntäen. Haastateltavat olivat 25–40-vuotiaita ja olivat osallistuneet Suomipop Festivaaleille vuosina 2023 tai 2024, Jyväskylässä tai Oulussa. Haastatteluihin osallistuneet haettiin Nelonen Media Liven kautta, Questback – ohjelmaa hyödyntäen. Haastattelujen tuloksilla ei voida yleistää kaikkien milleniaaliasiakkaiden tyytyväisyyttä.
Tulosten perusteella milleniaaliasiakkaat ovat yleiseltä tyytyväisyydeltään melko tyytyväisiä Suomipop Festivaalien anniskeluvalikoimaan. Tyytyväisyyteen vaikutti erityisesti juomavalikoiman hintalaatusuhde sekä juomavalikoiman suppeus. Tärkeimmiksi ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat hinta ja vaihtoehtojen määrä. Tulosten perusteella valikoimaan toivotaan laajemmin pienpanimotuotteita, sokerittomia tuotteita, vähäalkoholisia ja alkoholittomia tuotteita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että milleniaalien yleinen tyytyväisyys Suomipop Festivaalien anniskeluvalikoimaan on melko hyvä. Tyytyväisyyteen vaikuttaa muutama eri tekijä, mihin milleniaalit itse saivat kertoa kehitysehdotuksia mitä toivovat Suomipop Festivaleille.