Lasten tapahtuman konseptoiminen Vauvamessujen pohjalta
Partti, Julia; Heiskanen, Marjo (2014)
Partti, Julia
Heiskanen, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019199
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin aiheesta Lasten tapahtuman konseptoiminen Vauvamessujen pohjalta. Vauvamessut järjestettiin kahtena keväänä, vuosina 2013 ja 2014 opinnäytetyön tekijöiden eli järjestäjien suuresta kiinnostuksesta tapahtumien järjestämistä kohtaan. Tilastollisten lukujen perusteella tapahtumalla on kohderyhmää ja kysyntää, eikä Jyväskylässä ei ole aiemmin järjestetty tällaista tapahtumaa. Tapahtuma antoi tuleville vanhemmille raskaus- ja vauva-ajan tarvittavan tiedon yhdessä näytteilleasettajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää ja konseptoida Vauvamessujen pohjalta uudistunut tapahtuma ensi keväälle 2014 ja tulevaisuudelle. Molempien vuosien palautteiden ja toivomusten perusteella tapahtuman kohderyhmä oli liian kapea, joten se laajennetaan ensi vuonna kohderyhmänä enemmän myös isommat lapset ja koko perhe kävijämäärän kasvattamiseksi. Opinnäytetyön avulla uusi tapahtuma on helpompi konseptoida myös tulevaisuudessa muihin kaupunkeihin.
Uuden tapahtuman luomiseksi ja kehittämiseksi käytettiin eri teorioita ja näkökulmia, joiden avulla pystytään toteuttamaan entistä elämyksellisempi ja nykyaikaisempi ihmisten tarpeet täyttävä tapahtuma. Erilaisista näkökulmista käytettiin elämyskolmiota ja elämystaloutta, jossa voidaan eritellä teoria, jonka elämysalueilla voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemaan elämykseen. Palvelumuotoilun avulla voidaan luoda nyt ja tulevaisuudessa messuvieraille entistä asiakaslähtöisempi tapahtuma. Myös CREF teoriaa käytettiin molempien messujen suunnittelussa ja myös jatkossa se tulee olemaan hyödyllinen työkalu. Sinisen Meren Strategia- teoria tulee olemaan hyödyllinen tapahtumaa uudistettaessa.
Molempien vuosien messuvieraiden ja näytteilleasettajien palautteiden sekä toiveiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä. Kohderyhmää tullaan laajentamaan tapahtuman uudistamiseksi ensi vuodeksi. Tämän kevään kävijämäärien jäädessä samoiksi kuin ensimmäisten messujen kohdalla, päätös oli perusteltua.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää ja konseptoida Vauvamessujen pohjalta uudistunut tapahtuma ensi keväälle 2014 ja tulevaisuudelle. Molempien vuosien palautteiden ja toivomusten perusteella tapahtuman kohderyhmä oli liian kapea, joten se laajennetaan ensi vuonna kohderyhmänä enemmän myös isommat lapset ja koko perhe kävijämäärän kasvattamiseksi. Opinnäytetyön avulla uusi tapahtuma on helpompi konseptoida myös tulevaisuudessa muihin kaupunkeihin.
Uuden tapahtuman luomiseksi ja kehittämiseksi käytettiin eri teorioita ja näkökulmia, joiden avulla pystytään toteuttamaan entistä elämyksellisempi ja nykyaikaisempi ihmisten tarpeet täyttävä tapahtuma. Erilaisista näkökulmista käytettiin elämyskolmiota ja elämystaloutta, jossa voidaan eritellä teoria, jonka elämysalueilla voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemaan elämykseen. Palvelumuotoilun avulla voidaan luoda nyt ja tulevaisuudessa messuvieraille entistä asiakaslähtöisempi tapahtuma. Myös CREF teoriaa käytettiin molempien messujen suunnittelussa ja myös jatkossa se tulee olemaan hyödyllinen työkalu. Sinisen Meren Strategia- teoria tulee olemaan hyödyllinen tapahtumaa uudistettaessa.
Molempien vuosien messuvieraiden ja näytteilleasettajien palautteiden sekä toiveiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä. Kohderyhmää tullaan laajentamaan tapahtuman uudistamiseksi ensi vuodeksi. Tämän kevään kävijämäärien jäädessä samoiksi kuin ensimmäisten messujen kohdalla, päätös oli perusteltua.