Sosiaalisen median suunnitelma PR- ja viestintätoimisto Marsaanalle
Ojanperä, Laura (2025)
Ojanperä, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616012
Tiivistelmä
Tässä toiminallisessa opinnäytetyössä syntyi sosiaalisen median suunnitelma toimeksiantajayritys PR- ja viestintätoimisto Marsaana Communications Oy:lle. Marsaana on kansainvälisesti toimiva yritys, joka tarjoaa brändi- ja mediaviestinnän, tapahtumatuotannon sekä vaikuttajamarkkinoinnin palveluita. Työn taustalla oli tarve sosiaalisen median suunnitelmalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma, joka tukee yrityksen markkinointia, varmistaa säännölliset julkaisut sekä visuaalisen yhtenäisyyden kaikki kohderyhmät huomioiden. Työ rajattiin käsittelemään vain yrityksen aktiivisessa käytössä olevaa kanavaa, Instagramia ja Tik Tokkia, jonka aktiivista käyttöönottoa suunnitellaan Instagramin rinnalle.
Työn tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa yleisesti, sen merkitystä, trendejä ja sen käyttöä erityisesti PR toiminnan näkökulmasta. Tietoperustan toisessa luvussa esiteltiin tunnettuja markkinoinninsuunnittelun malleja. Tietoperustan lähteinä käytettiin monipuolisesti uusimpia artikkeleita, kirjallisuutta, verkkolähteitä sekä blogikirjoituksia varmistamaan työn ajankohtaisuus sekä luotettavuus.
Tietoperustan pohjalta luotiin sosiaalisen median suunnitelma, jonka rakenteessa hyödynnettiin markkinoinninsuunnittelun SOSTAC-mallia, joka antoi yksinkertaisen ja johdonmukaisen rakenteen tuotokselle. Lisäksi suunnitelman sisältöjen ideoinnissa käytettiin apuna MRACE-suunnittelumallia. Työn menetelminä toimivat toimeksiantajayrityksen edustajan kanssa käymä haastattelu, jonka avulla saatiin tietoa Marsaanan sosiaalisen median nykytilanteesta. Tilanne-analyysia syvennettiin hyödyntämällä myös kohderyhmä- ja kilpailija-analyyseja sekä SWOT-analyysia. Työ valmistui keväällä 2025.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kattava ja käytännönläheinen sosiaalisen median suunnitelma, joka vastaa toimeksiantajan tarpeisiin. Suunnitelma tarjoaa apua sosiaalisen median hallintaan ja kehittämiseen. Jatkossa suunnitelmaa suositellaan päivittämään säännöllisesti, jotta se säilyy ajankohtaisena nopeasti muuttuvassa digitaalisessa toimintaympäristössä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma, joka tukee yrityksen markkinointia, varmistaa säännölliset julkaisut sekä visuaalisen yhtenäisyyden kaikki kohderyhmät huomioiden. Työ rajattiin käsittelemään vain yrityksen aktiivisessa käytössä olevaa kanavaa, Instagramia ja Tik Tokkia, jonka aktiivista käyttöönottoa suunnitellaan Instagramin rinnalle.
Työn tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa yleisesti, sen merkitystä, trendejä ja sen käyttöä erityisesti PR toiminnan näkökulmasta. Tietoperustan toisessa luvussa esiteltiin tunnettuja markkinoinninsuunnittelun malleja. Tietoperustan lähteinä käytettiin monipuolisesti uusimpia artikkeleita, kirjallisuutta, verkkolähteitä sekä blogikirjoituksia varmistamaan työn ajankohtaisuus sekä luotettavuus.
Tietoperustan pohjalta luotiin sosiaalisen median suunnitelma, jonka rakenteessa hyödynnettiin markkinoinninsuunnittelun SOSTAC-mallia, joka antoi yksinkertaisen ja johdonmukaisen rakenteen tuotokselle. Lisäksi suunnitelman sisältöjen ideoinnissa käytettiin apuna MRACE-suunnittelumallia. Työn menetelminä toimivat toimeksiantajayrityksen edustajan kanssa käymä haastattelu, jonka avulla saatiin tietoa Marsaanan sosiaalisen median nykytilanteesta. Tilanne-analyysia syvennettiin hyödyntämällä myös kohderyhmä- ja kilpailija-analyyseja sekä SWOT-analyysia. Työ valmistui keväällä 2025.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kattava ja käytännönläheinen sosiaalisen median suunnitelma, joka vastaa toimeksiantajan tarpeisiin. Suunnitelma tarjoaa apua sosiaalisen median hallintaan ja kehittämiseen. Jatkossa suunnitelmaa suositellaan päivittämään säännöllisesti, jotta se säilyy ajankohtaisena nopeasti muuttuvassa digitaalisessa toimintaympäristössä.