Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan päiväkävijöiden asiakastyytyväisyys
Vanhatalo, Laura (2015)
Vanhatalo, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Maatilamatkailutila Koivuniemen Herra Merikarvialta. Yrityksen liikeidea on tarjota maatilaelämyksiä leirikouluille ja ryhmille sekä kesäaikaan majoittujille ja päiväkävijöille. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan kesäajan päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyttä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyttä palvelun laatuun kyselytutkimuksella ja laatia kehittämisehdotuksia tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui asiakastyytyväisyyden ja palvelun laadun määritelmistä ja niiden tekijöistä sekä palvelukokemuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten suunniteltiin asiakastyytyväisyyskyselylomake, jonka aihealueet valikoituivat teorian sekä toimeksiantajan toiveiden pohjalta. Tutkimuksesta saadut vastaukset analysoitiin Microsoft Office Excel–ohjelmistolla.
Kuiluanalyysin avulla saatiin selville, mitkä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat palveun laadun tekijät olivat vastaajille tärkeitä sekä miten tyytyväisiä asiakkaat olivat niihin tutkimuksen tekohetkellä. Yrityksen on tärkeää huomata analyysin kautta havaittavat epätasapainoiset osa-alueet ja kehittää niitä asiakastyytyväisyyden säilyttämiseksi sekä kehittämiseksi tulevaisuudessa. Tuloksien perusteella laadittiin kehittämisehdotuksia edistämään kehitystä liittyen Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan palvelun laatuun sekä päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimuksella saatiin kerättyä paljon hyödyllistä tietoa Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan päiväkävijöiden asiakastyytyväisyydestä. Tulosten perusteella vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä tärkeiksi kokemiinsa palvelun laadun tekijöihin, kuten ympäristön viihtyvyyteen ja siisteyteen. Erityisen tyytyväisiä vastaajat olivat Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan asiakaspalveluun. Eniten kehitystä vaativat kohteen parkkitilat, jotka saivat vastaajilta eniten ”en kovin tyytyväinen” sekä ”en lainkaan tyytyväinen” vastauksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyttä palvelun laatuun kyselytutkimuksella ja laatia kehittämisehdotuksia tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui asiakastyytyväisyyden ja palvelun laadun määritelmistä ja niiden tekijöistä sekä palvelukokemuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten suunniteltiin asiakastyytyväisyyskyselylomake, jonka aihealueet valikoituivat teorian sekä toimeksiantajan toiveiden pohjalta. Tutkimuksesta saadut vastaukset analysoitiin Microsoft Office Excel–ohjelmistolla.
Kuiluanalyysin avulla saatiin selville, mitkä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat palveun laadun tekijät olivat vastaajille tärkeitä sekä miten tyytyväisiä asiakkaat olivat niihin tutkimuksen tekohetkellä. Yrityksen on tärkeää huomata analyysin kautta havaittavat epätasapainoiset osa-alueet ja kehittää niitä asiakastyytyväisyyden säilyttämiseksi sekä kehittämiseksi tulevaisuudessa. Tuloksien perusteella laadittiin kehittämisehdotuksia edistämään kehitystä liittyen Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan palvelun laatuun sekä päiväkävijöiden asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimuksella saatiin kerättyä paljon hyödyllistä tietoa Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan päiväkävijöiden asiakastyytyväisyydestä. Tulosten perusteella vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä tärkeiksi kokemiinsa palvelun laadun tekijöihin, kuten ympäristön viihtyvyyteen ja siisteyteen. Erityisen tyytyväisiä vastaajat olivat Maatilamatkailu Koivuniemen Herran MuuMaan asiakaspalveluun. Eniten kehitystä vaativat kohteen parkkitilat, jotka saivat vastaajilta eniten ”en kovin tyytyväinen” sekä ”en lainkaan tyytyväinen” vastauksia.