Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Itsejulkaisevan peliyrityksen perustaminen ja tuotekehitys

Puustelli, Isabel (2025)

 
Avaa tiedosto
Puustelli_Isabel.pdf (950.9Kt)
Lataukset: 


Puustelli, Isabel
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917972
Tiivistelmä
Peliala on nopeasti muuttuva ja kasvava ympäristö, jossa aloittava yritys kohtaa lukuisia haasteita. Tässä insinöörityössä tutkittiin, mitkä ovat oikeat lähestymistavat yleisimpiin haasteisiin aloittavalla yrityksellä pelialalla ja miten maksimoida yrityksen mahdollisuudet menestykseen. Työssä tutkittiin yksityiskohtaisemmin juuri Steam-alustalle itsejulkaisevien pelistudioiden aloitushaasteita, sillä tämä on hyvin yleinen alku peliyrityksille.

Ensin tutkittiin pelialan tilannetta ja sitä, miten se vaikuttaa aloittavan yrityksen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Tämän jälkeen tutkittiin erilaisia peligenrejä sekä niiden myyntien tilastoja Steam-alustalla. Sen lisäksi tehtiin tutkimustyötä pelimekaniikkojen innovatiivisuudesta ja niiden korrelaatiosta pelin menestykseen. Tämä selvensi ne seikat, joiden perusteella alkavan yrityksen tulisi valita ensimmäisen projektinsa. Kahdessa viimeisessä luvussa tutkittiin Steam-alustaa kauppapaikkana sekä niitä yksityiskohtia, joita tulee ottaa huomioon pelin julkaisussa. Steam eroaa muista pelien kauppapaikoista siinä, miten algoritmit suosittelevat pelejä käyttäjille, joten työ kohdistui siihen, miten maksimoida mahdollisuudet sille, että oma peli tulisi suositelluksi. Ennen pelin julkaisua on vielä muutama tärkeä yksityiskohta kuten demon tuottaminen sekä yhteisön rakentaminen.

Tutkimustyön perusteella pelialan tilanne aloittaville yrityksille ei ole lupaava. Jo ennen ensimmäistä rahoitusta yrityksiltä vaaditaan paljon ja ensimmäisillä peleillä tuoton tekeminen ei ole taattua. Mahdollisuuksia voi kuitenkin maksimoida tekemällä markkinatutkimusta pelin genren myyntiin ja Steam-alustan algoritmiin. Tutkimuksen perustella nämä asiat nostavat pelin mahdollisuuksia menestykseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste