TikTok markkinointiviestintäsuunnitelma
Bruder, Francis (2025)
Bruder, Francis
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Dri Performance -yritykselle, joka tarjoaa urheilijoille suunnattua valmennusta ja harjoituspalveluita. Markkinointi-viestintäsuunnitelman tarkoituksena oli määrittää tehokkaat viestintäkeinot, joiden avulla Dri Performance voi kasvattaa näkyvyyttään ja vahvistaa brändiään urheilijoiden keskuudessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääteemasta: (1) TikTokin hyödyntäminen markkinointiviestinnässä ja (2) markkinointiviestinnän suunnittelun työkalut ja mallit. TikTok valittiin ensisijaiseksi viestintäkanavaksi sen vahvan orgaanisen tavoittavuuden ja visuaalisen sisällön potentiaalin vuoksi. Markkinointiviestinnän suunnittelua lähestyttiin käyttäen alan keskeisiä strategisia malleja, jotka auttoivat viestinnän kohdentamisessa ja suunnitelmallisuudessa-¨.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, jossa analysoitiin Dri Performancen nykytilannetta, kohderyhmää sekä TikTokin algoritmin toimintaa. Työn tuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää TikTokin hyödyntämiseen perustuvan viestintästrategian, kohderyhmälähtöisen sisältösuunnitelman ja käytännön toimenpiteet yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Päätelmissä todettiin, että TikTok tarjoaa tehokkaan ja kustannustehokkaan väylän urheilijoiden tavoittamiseen, kun sisällöntuotanto on systemaattista ja kohderyhmän tarpeisiin mukautettua.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääteemasta: (1) TikTokin hyödyntäminen markkinointiviestinnässä ja (2) markkinointiviestinnän suunnittelun työkalut ja mallit. TikTok valittiin ensisijaiseksi viestintäkanavaksi sen vahvan orgaanisen tavoittavuuden ja visuaalisen sisällön potentiaalin vuoksi. Markkinointiviestinnän suunnittelua lähestyttiin käyttäen alan keskeisiä strategisia malleja, jotka auttoivat viestinnän kohdentamisessa ja suunnitelmallisuudessa-¨.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, jossa analysoitiin Dri Performancen nykytilannetta, kohderyhmää sekä TikTokin algoritmin toimintaa. Työn tuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää TikTokin hyödyntämiseen perustuvan viestintästrategian, kohderyhmälähtöisen sisältösuunnitelman ja käytännön toimenpiteet yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Päätelmissä todettiin, että TikTok tarjoaa tehokkaan ja kustannustehokkaan väylän urheilijoiden tavoittamiseen, kun sisällöntuotanto on systemaattista ja kohderyhmän tarpeisiin mukautettua.