Laivasähkömiehen käytännön harjoitusten kehittäminen
Rinne, Tuomas (2025)
Rinne, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää laivasähkömiehen käytännön harjoituksia sekä arvioida koulun arvostelumenetelmien yhteensopivuutta kansainvälisten STCW-säädösten kanssa. Työssä keskityttiin erityisesti harjoitusten fyysisen toteutuksen parantamiseen, arvosteluperusteiden vertailuun ja työohjeiden päivittämiseen. Taustalla oli tarve varmistaa, että koulutuksen laatu vastaa alan kansainvälisiä standardeja ja valmistaa oppilaat ammattimaiseen työskentelyyn merenkulkualalla.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea keskeistä kysymystä: Miten koulun arvostelutaulukot eroavat STCW-vaatimuksista? Miten harjoituksia voidaan kehittää vastaamaan paremmin käytännön työtehtäviä? Ja miten työohjeita tulisi päivittää harjoituksia varten? Aineisto kerättiin STCW-sopimuksen dokumenteista, koulun arvosteluperusteista sekä opettajien ja oppilaiden kokemuskertomuk-sista. Menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, vertailuanalyysiä sekä käytännön harjoitusten suunnittelua ja testausta.
Tuloksena havaittiin, että koulun arvosteluprosessi painotti teoreettisia taitoja enemmän kuin STCW:n vaatimat käytännön kompetenssit. Tämän pohjalta kehitettiin uusi harjoitustyö. Lisäksi laadittiin harjoitusten suorittamiseen yksityiskohtaiset työohjeet, jotka integroituvat STCW:n vaatimusten kanssa. Vertailu osoitti, että päivitetyt menetelmät lähentyvät merkittävästi kansainvälisiä standardeja.
Työn päätelmänä on, että koulutuksen ja STCW:n vaatimusten parempi yhteensopivuus parantaa oppilaiden valmiuksia työelämään. Kehitettyjä harjoituksia ja työohjeita voidaan hyödyntää koulun opetuksessa, mikä vahvistaa alan ammattitaitoa. Tulevaisuudessa tulisi systemaattisesti arvioida koulutusmenetelmien ajantasaistumista globaalien säädösten mukaisesti.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea keskeistä kysymystä: Miten koulun arvostelutaulukot eroavat STCW-vaatimuksista? Miten harjoituksia voidaan kehittää vastaamaan paremmin käytännön työtehtäviä? Ja miten työohjeita tulisi päivittää harjoituksia varten? Aineisto kerättiin STCW-sopimuksen dokumenteista, koulun arvosteluperusteista sekä opettajien ja oppilaiden kokemuskertomuk-sista. Menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, vertailuanalyysiä sekä käytännön harjoitusten suunnittelua ja testausta.
Tuloksena havaittiin, että koulun arvosteluprosessi painotti teoreettisia taitoja enemmän kuin STCW:n vaatimat käytännön kompetenssit. Tämän pohjalta kehitettiin uusi harjoitustyö. Lisäksi laadittiin harjoitusten suorittamiseen yksityiskohtaiset työohjeet, jotka integroituvat STCW:n vaatimusten kanssa. Vertailu osoitti, että päivitetyt menetelmät lähentyvät merkittävästi kansainvälisiä standardeja.
Työn päätelmänä on, että koulutuksen ja STCW:n vaatimusten parempi yhteensopivuus parantaa oppilaiden valmiuksia työelämään. Kehitettyjä harjoituksia ja työohjeita voidaan hyödyntää koulun opetuksessa, mikä vahvistaa alan ammattitaitoa. Tulevaisuudessa tulisi systemaattisesti arvioida koulutusmenetelmien ajantasaistumista globaalien säädösten mukaisesti.