Kestävän kehityksen toteutuminen tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmassa : nykytila ja mahdollisuudet
Aitta, Antti (2025)
Aitta, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kestävä kehitys näkyy Oulun ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmassa sekä tunnistaa mahdollisuuksia niiden vahvistamiseksi.
Työssä tutkittiin kestävän kehityksen käsitettä ja sen merkitystä korkeakoulutuksessa. Lisäksi perehdyttiin ICT-alan kannalta keskeisiin kestävän kehityksen osa-alueisiin, kuten energiatehokkaaseen ohjelmointiin ja datakeskuksiin. Myös etäopiskelun ja -työn vaikutuksia tarkasteltiin osana kestävää kehitystä.
Tutkimusosiossa toteutettiin kysely tietojenkäsittelyn ja tieto- ja viestintätekniikan opettajille. Kyselyllä kartoitettiin opettajien näkemyksiä kestävän kehityksen huomioimisesta opetuksessa sekä kehittämistarpeita.
Tulosten perusteella kestävän kehityksen näkyvyydessä on selkeitä kehittämismahdollisuuksia, vaikka yksittäisiä hyviä käytäntöjä jo esiintyy. Työ osoittaa, että kestävä kehitys on moniulotteinen teema, joka kytkeytyy vahvasti ICT-alaan ja sen integroiminen opetukseen edellyttää suunnitelmallisuutta ja konkreettisia työkaluja.
Työssä tutkittiin kestävän kehityksen käsitettä ja sen merkitystä korkeakoulutuksessa. Lisäksi perehdyttiin ICT-alan kannalta keskeisiin kestävän kehityksen osa-alueisiin, kuten energiatehokkaaseen ohjelmointiin ja datakeskuksiin. Myös etäopiskelun ja -työn vaikutuksia tarkasteltiin osana kestävää kehitystä.
Tutkimusosiossa toteutettiin kysely tietojenkäsittelyn ja tieto- ja viestintätekniikan opettajille. Kyselyllä kartoitettiin opettajien näkemyksiä kestävän kehityksen huomioimisesta opetuksessa sekä kehittämistarpeita.
Tulosten perusteella kestävän kehityksen näkyvyydessä on selkeitä kehittämismahdollisuuksia, vaikka yksittäisiä hyviä käytäntöjä jo esiintyy. Työ osoittaa, että kestävä kehitys on moniulotteinen teema, joka kytkeytyy vahvasti ICT-alaan ja sen integroiminen opetukseen edellyttää suunnitelmallisuutta ja konkreettisia työkaluja.
