Joensuun rahtisataman tilannekuvan päivitys ja kehityssuunnitelma
Räsänen, Jari (2025)
Räsänen, Jari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sataman kehityssuunnitelma ja päivittää
tilannekuvaa satamaa käyttävien asiakkaiden nykytilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman idänkaupan ja Saimaan kanavan kautta kulkevan ulkomaan laivaliikenteen loputtua. Ramboll Oy laati vuonna 2022 kehityssuunnitelman, jonka ehdotuksia tarkastellaan nykytilanteen ja kolmen mahdollisen tulevaisuuden kehityskulun valossa. Aineistoa koottiin kirjallisuuden, artikkeleiden ja hankkeista saatujen tulosten perusteella. Lisäksi satamaa käyttäville metsäyhtiöille tehtiin sähköinen kysely nykytilan kartoittamiseksi ja kehitystarpeiden tunnistamiseksi.
Tuloksista ilmenee, että Joensuun satamaa pidetään merkittävänä logistisena keskuksena Pohjois-Karjalassa, ja sen toimintaa kannattaa kehittää aluetaloudellisten vaikutusten ja ympäristöystävällisyyden vuoksi myös tulevaisuudessa. Todennäköisin tulevaisuuden skenaario on, että ulkomaanliikenteen palauduttua kotimaisen raakapuun kuljetus
Joensuun sataman kautta ei vähenisi, mikä voi aiheuttaa kapasiteettiongelmia. Kuudennen laituripaikan ja uuden laajennusalueelle johtavan ratayhteyden rakentaminen on siis
nyt ajankohtaista.
tilannekuvaa satamaa käyttävien asiakkaiden nykytilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman idänkaupan ja Saimaan kanavan kautta kulkevan ulkomaan laivaliikenteen loputtua. Ramboll Oy laati vuonna 2022 kehityssuunnitelman, jonka ehdotuksia tarkastellaan nykytilanteen ja kolmen mahdollisen tulevaisuuden kehityskulun valossa. Aineistoa koottiin kirjallisuuden, artikkeleiden ja hankkeista saatujen tulosten perusteella. Lisäksi satamaa käyttäville metsäyhtiöille tehtiin sähköinen kysely nykytilan kartoittamiseksi ja kehitystarpeiden tunnistamiseksi.
Tuloksista ilmenee, että Joensuun satamaa pidetään merkittävänä logistisena keskuksena Pohjois-Karjalassa, ja sen toimintaa kannattaa kehittää aluetaloudellisten vaikutusten ja ympäristöystävällisyyden vuoksi myös tulevaisuudessa. Todennäköisin tulevaisuuden skenaario on, että ulkomaanliikenteen palauduttua kotimaisen raakapuun kuljetus
Joensuun sataman kautta ei vähenisi, mikä voi aiheuttaa kapasiteettiongelmia. Kuudennen laituripaikan ja uuden laajennusalueelle johtavan ratayhteyden rakentaminen on siis
nyt ajankohtaista.