Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työkaluja vaskipuhallinpedagogeille erilaisten oppijoiden opettamiseen

Nurminen, Essi (2025)

 
Avaa tiedosto
Nurminen_Essi.pdf (679.3Kt)
Lataukset: 


Nurminen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621243
Tiivistelmä
Inklusiivinen musiikkikasvatus ja taiteen perusopetuksen oppimäärän yksilöllistäminen ovat ajankohtaisia aiheita musiikkioppilaitosten oppilasaineksen monipuolistuessa. Tutkimusten mukaan opettajien asenne inkluusiota kohtaan on negatiivisempi, jos he kokevat oman ammattitaidon riittämättömyyttä erilaisten oppijoiden opettamiseen. Siksi on erittäin tärkeää tarjota työkaluja pedagogeille opetuksen yksilöllistämiseen ja oppijalähtöiseen opetukseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia materiaaleja, apuvälineitä ja menetelmiä vaskipuhallinpedagogit hyödyntävät työssään opettaessaan erilaisia oppijoita. Lisäksi tutkittiin millaisia vahvuuksia erilaisella oppijalla voi olla ja miten opettaja voi niitä hyödyntää, sekä mahdollisia haasteita ja keinoja niihin vastaamiseksi. Lisäksi selvitettiin miten taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa voi yksilöllistää juuri vaskipuhallinoppilaiden kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli koostaa ammattilaisten kokemuksista kattava tietopankki, jota vaskipuhallinpedagogit voivat hyödyntää työssään.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää musiikkipedagogia, joista kolme oli vaskipuhallinpedagogeja. Kaikilla haastateltavilla oli kokemusta erilaisten oppijoiden opettamisesta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden avulla teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin, kuten teemoittelemalla.
Tutkimuksessa kävi ilmi vaskipuhallinpedagogien käyttämän materiaalin, apuvälineiden ja menetelmien käytön olevan hyvin monipuolista. Lisäksi nousi esiin, että pedagogisten työkalujen lisäksi opettaja tarvitsee taustalleen ammatillista tukea. Tutkimuksen tuloksena syntyi kattava tietopankki erilaisista työkaluista, joita vaskipuhallinpedagogi voi hyödyntää työssään opettaessaan erilaisia oppijoita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste