Alakouluikäisten tunnetaitojen kehittäminen ja minäkuvan vahvistaminen osana kouluvalmiuksia: tunnetaitomateriaalin tuottaminen 1.–3.- luokkalaisille
Viitanen, Eveliina (2025)
Viitanen, Eveliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621088
Tiivistelmä
Tunnetaitojen opettaminen on ollut osa opetussuunnitelmaa jo vuodesta 2004, mutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet korostavat entistä enemmän tunnekasvatuksen roolia kouluissa. Vaikka Suomessa tunnekasvatus ei ole tavoittanut oman oppiaineen asemaa, käydään vilkasta keskustelua lasten tunteisiin ja käyttäytymiseen liittyvistä haasteista, joissa näiden haasteiden ennaltaehkäisyssä korostetaan tunnetaitojen merkitystä. (Kanerva 2022, 5.)
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja kehittää alakoulun 1.–3.-luokkalaisten tunnekasvatusta ja minäkuvan vahvistamista tukevia käytännönläheisiä sekä helposti käyttöönotettavia materiaaleja sekä menetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteessä vastauksena opettajien esiin tuomaan tarpeeseen saada helposti saatavilla olevaa ja arkeen sovellettavaa tunnetaitomateriaalia. Työn tuotoksena kehitettiin tunnetaitomateriaali, joka sisältää kolme toiminnallista ohjauskertaa luokkien ryhmäytymisen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä minäkuvan tukemiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu toteutettiin keväällä 2024 Webropol-kyselyllä ja havainnoinnilla. Lomakekyselyllä kartoitettiin koulun henkilökunnan näkemyksiä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa esiintyvästä osaamisesta ja kehittämistarpeista. Teoreettiseen tietoon perustuen laadittiin tunnetaitomateriaali 1.–3.-luokkalaisille ja yhteistyössä koulun kouluvalmentajan kanssa suunniteltiin ja pilotointiin ensimmäinen tunnetaitomateriaaliin pohjautuva ohjauskerta. Kyseisellä pilotoidulla ohjauskerralla havainnointiin ja arvioitiin aikuisten roolia sekä materiaalin soveltuvuutta eri luokkaryhmissä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen koulussa koettiin tärkeänä ja moniammatillinen yhteistyö niiden keskeisenä tekijänä. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen nähtiin keskeiseksi tekijäksi oppilaiden hyvinvoinnin ja koulunkäynnin sujuvuuden kannalta. Haasteina tunnistettiin aikarajoitteet, resurssipula sekä materiaalin puute, jotka vaikeuttivat tavoitteiden saavuttamista. Havainnoinnin perusteella tunnetaitojen opettaminen vaati ikätason mukaista lähestymistapaa, jossa kouluvalmentajan tai muun aikuisen rooli korostui. Lopputuotoksena opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota koululle käytännönläheistä tietoa ja materiaaleja tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen ja sen hyödyntämistä kouluyhteisön arjessa sekä mahdollisessa jatkokehityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja kehittää alakoulun 1.–3.-luokkalaisten tunnekasvatusta ja minäkuvan vahvistamista tukevia käytännönläheisiä sekä helposti käyttöönotettavia materiaaleja sekä menetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteessä vastauksena opettajien esiin tuomaan tarpeeseen saada helposti saatavilla olevaa ja arkeen sovellettavaa tunnetaitomateriaalia. Työn tuotoksena kehitettiin tunnetaitomateriaali, joka sisältää kolme toiminnallista ohjauskertaa luokkien ryhmäytymisen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä minäkuvan tukemiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu toteutettiin keväällä 2024 Webropol-kyselyllä ja havainnoinnilla. Lomakekyselyllä kartoitettiin koulun henkilökunnan näkemyksiä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa esiintyvästä osaamisesta ja kehittämistarpeista. Teoreettiseen tietoon perustuen laadittiin tunnetaitomateriaali 1.–3.-luokkalaisille ja yhteistyössä koulun kouluvalmentajan kanssa suunniteltiin ja pilotointiin ensimmäinen tunnetaitomateriaaliin pohjautuva ohjauskerta. Kyseisellä pilotoidulla ohjauskerralla havainnointiin ja arvioitiin aikuisten roolia sekä materiaalin soveltuvuutta eri luokkaryhmissä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen koulussa koettiin tärkeänä ja moniammatillinen yhteistyö niiden keskeisenä tekijänä. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen nähtiin keskeiseksi tekijäksi oppilaiden hyvinvoinnin ja koulunkäynnin sujuvuuden kannalta. Haasteina tunnistettiin aikarajoitteet, resurssipula sekä materiaalin puute, jotka vaikeuttivat tavoitteiden saavuttamista. Havainnoinnin perusteella tunnetaitojen opettaminen vaati ikätason mukaista lähestymistapaa, jossa kouluvalmentajan tai muun aikuisen rooli korostui. Lopputuotoksena opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota koululle käytännönläheistä tietoa ja materiaaleja tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen ja sen hyödyntämistä kouluyhteisön arjessa sekä mahdollisessa jatkokehityksessä.