Tanssin ja sirkuksen yhdistäminen : Koreografisten menetelmien kehittäminen sirkustaiteen esitysnumerossa
Tuomala, Kerttu (2025)
Tuomala, Kerttu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721456
Tiivistelmä
Tutkin työssäni tanssin ja sirkuksen yhdistämistä esitysnumeroksi. Työn aihepiiri on teoksen koreografinen prosessi ja sen kehittely. Aihe on itselleni tärkeä, sillä työskentelen tanssin ja sirkuksen parissa aktiivisesti harrastusten ja työn kautta. Tutkimuksen aihe syntyi tarpeesta laatia menetelmäehdotus sirkusalan ammattilaisille ja tavoitteellisille harrastajille avuksi sirkusnumeroiden koreografian luontiin.
Tavoitteenani oli löytää menetelmiä ja keinoja sisällyttää tanssia sirkusnumeroon niin, että sauma taiteenalojen välillä on mahdollisimman sulava ja liikkeelliset valinnat ovat perusteltuja kokonaisuuden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni olivat: Millä keinoin sirkusnumeroon saisi liitettyä tanssia niin, että kokonaisuus on tasapainoinen ja perusteltu? Mitä koreografian luomisen ja rakentamisen keinoja hyödyntäen saa luotua yhtenäisen kokonaisuuden eli sirkusteosnumeron?
Tutkin tanssissa käytettäviä koreografisen työskentelyn menetelmiä ja ajatuksia, vertailin niitä sirkusalalla kokemiini käytänteisiin, ja sovelsin niitä sirkuksen kontekstiin luoden uuden teosnumeron. Tutkimusmenetelminä työssä oli aineistojen analysointi, omien kokemusten pohdinta, projektiosiossa taiteellinen työskentely sekä menetelmäehdotuksen laatiminen. Aineistona käytin tanssialan kirjallisuutta, jossa esitellään koreografien ajatuksia ja käytänteitä luoda koreografiaa, sirkusalan kirjallisuutta, jotka esittelevät nykysirkuksen muotoutumista ja sen käytänteitä, ja kirjoituksia tanssin ja sirkuksen tavoista hyödyntää toisiaan erilaisissa produktioissa ja ammattikoulutuksissa.
Kehittämishankkeen tuotoksena loin menetelmäehdotuksen, jota voi hyödyntää sirkusalalla työskentelevät esiintyjät. Tulin tulokseen, että erilaisia koreografioinnin menetelmiä kannattaa kokeilla ja vertailla keskenään, ja jos jokin luomisen tapa tuntuu erittäin tuottoisalta ja edesauttaa inspiraatioiden syntymistä omassa työskentelyssä, sen voi ottaa vakituiseen käyttöön. Huomasin, että tanssin liittämisessä sirkukseen on olennaista pohtia liikkeiden muotoa ja ilmentymää ja niiden suhdetta teosnumeron teemaan ja luonteeseen.
Tavoitteenani oli löytää menetelmiä ja keinoja sisällyttää tanssia sirkusnumeroon niin, että sauma taiteenalojen välillä on mahdollisimman sulava ja liikkeelliset valinnat ovat perusteltuja kokonaisuuden näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni olivat: Millä keinoin sirkusnumeroon saisi liitettyä tanssia niin, että kokonaisuus on tasapainoinen ja perusteltu? Mitä koreografian luomisen ja rakentamisen keinoja hyödyntäen saa luotua yhtenäisen kokonaisuuden eli sirkusteosnumeron?
Tutkin tanssissa käytettäviä koreografisen työskentelyn menetelmiä ja ajatuksia, vertailin niitä sirkusalalla kokemiini käytänteisiin, ja sovelsin niitä sirkuksen kontekstiin luoden uuden teosnumeron. Tutkimusmenetelminä työssä oli aineistojen analysointi, omien kokemusten pohdinta, projektiosiossa taiteellinen työskentely sekä menetelmäehdotuksen laatiminen. Aineistona käytin tanssialan kirjallisuutta, jossa esitellään koreografien ajatuksia ja käytänteitä luoda koreografiaa, sirkusalan kirjallisuutta, jotka esittelevät nykysirkuksen muotoutumista ja sen käytänteitä, ja kirjoituksia tanssin ja sirkuksen tavoista hyödyntää toisiaan erilaisissa produktioissa ja ammattikoulutuksissa.
Kehittämishankkeen tuotoksena loin menetelmäehdotuksen, jota voi hyödyntää sirkusalalla työskentelevät esiintyjät. Tulin tulokseen, että erilaisia koreografioinnin menetelmiä kannattaa kokeilla ja vertailla keskenään, ja jos jokin luomisen tapa tuntuu erittäin tuottoisalta ja edesauttaa inspiraatioiden syntymistä omassa työskentelyssä, sen voi ottaa vakituiseen käyttöön. Huomasin, että tanssin liittämisessä sirkukseen on olennaista pohtia liikkeiden muotoa ja ilmentymää ja niiden suhdetta teosnumeron teemaan ja luonteeseen.