Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työllisyyspalveluiden vaikuttavuuden mittaamisen kehittäminen

Vuorinen, Timo-Pekka (2025)

 
Avaa tiedosto
Vuorinen_Timo-Pekka.pdf (2.477Mt)
Lataukset: 


Vuorinen, Timo-Pekka
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on työllistymistä edistävien palveluiden vaikuttavuus ja sen mittaaminen. Tarkoitus oli Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden tiedolla johtamisen kehittämiseksi selvittää, mitä työllistymistä edistävien palveluiden vaikuttavuus työnhakija-asiakkaaseen liittyen on ja miten sitä voidaan mitata. Toimeksiannon tavoitteena oli edistää työllisyyspalveluiden tarjoamien, työllisyyttä edistävien palveluiden vaikuttavuuden mittaamisen kehittämistä.

Tämä on tutkimuspainotteinen opinnäytetyö, jossa on käytetty laadullista menetelmää. Teoreettisen viitekehyksen muodostaa tiedolla johtaminen ja asiakasymmärryksen merkitys. Opinnäytetyön aineisto koostui teoriatiedon lisäksi haastattelututkimuksesta saadusta tiedosta. Haastattelututkimuksen kohderyhmä muodostui työllistymistä edistävien palveluiden tuottamiseen ja hallinnointiin liittyvistä henkilöistä. Kohderyhmään kuului kuusi henkilöä.

Haastattelututkimus oli tarkoituksenmukaista toteuttaa kokonaistutkimuksena, koska kohderyhmä oli pieni. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden välityksellä ja aineisto analysoitiin induktiivisen sisältöanalyysin menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyön avulla tuotettiin työllistymistä edistävien palveluiden vaikuttavuuden määritelmä ja tietoa siitä, millaista dataa sen mittaamiseksi tarvitaan.

Työllistymistä edistävien palveluiden vaikuttavuutta on, että ne edistävät työnhakijoiden mahdollisuutta työllistyä avoimille työmarkkinoille ja tuottavat monella tavalla hyvinvointia yhteiskuntaan. Tutkimustulos tukee teoriaa siitä, että on tärkeää saada implisiittistä tietoa käyttöön tiedolla johtamisen mahdollistamiseksi ja kehittää järjestelmiä tukemaan tiedon käyttöönottoa.

Avainsanat: tiedolla johtaminen, vaikuttavuus, hyvinvointi, mittaus, asiakasymmärrys, kehittäminen
 
The topic of this thesis is the impact of services promoting employment and its measurement. The purpose was to develop knowledge management in Helsinki employment services by discovering what the impact of employment-promoting services is on the jobseeker-client and how it can be measured. The aim of the assignment is to promote the development of measuring the impact of employment-promoting services offered by employment services.

This is a research-oriented thesis that uses a qualitative method. The theoretical framework is formed by knowledge management and the significance of customer understanding. In addition to theoretical knowledge, the material of the thesis consisted of information obtained from interviews research. The target group of the interview study was people involved in the production and management of employment-promoting services. Six persons was included in the target group.

The interview study was conducted on a limited target group, so it was appropriate to conduct it as an overall study. The interviews were conducted remotely, and the material was analyzed using the method of inductive content analysis. As a result of the thesis process, a definition of the impact of employment-promoting services and knowledge about what kind of data is needed to measure it was produced.

The impact of employment-promoting services is that they advance the possibilities of jobseekers to become employed in the open labor market and thus many ways produce well-being for society. The research result supports the theory of that it is important to use implicit data to enable knowledge management and to develop systems that support the deployment of data.


Keywords: knowledge management, impact, well-being, customer understanding, development
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste