KiVa Koulu -oppituntien vaikutus neljäsluokkalaisten vertaissuhteisiin koulussa
Kähönen, Loviisa (2015)
Kähönen, Loviisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234870
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kähönen, Loviisa. KiVa Koulu -oppituntien vaikutus neljäsluokkalaisten vertaissuhteisiin koulussa. Diak Helsinki, kevät 2015, 77 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä tutkittiin KiVa Koulu -toimenpideohjelmaan kuuluvien kiusaamisen vastaisten oppituntien vaikutusta erään helsinkiläisen ala-asteen koulun neljäsluokkalaisten vertaissuhteisiin. Työn keskiössä olivat luokan ryhmärakenteen, luokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteiden sekä luokkahengen kartoitus sekä ryhmä- että yksilötasolla.
Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin 22 oppilaalta ennen ja jälkeen oppituntien, jotka oli suunniteltu KiVa Koulu -toimenpideohjelman materiaalin pohjalta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomaketta, sosiogrammeja ja kertomuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaikkien oppilaiden kyselylomakkeita ja näiden pohjalta muodostettuja sosiogrammeja sekä kuuden oppilaan kirjoittamia kertomuksia.
KiVa Koulu -oppitunneilla oli vaikutusta luokan ryhmädynamiikkaan. Kiusaamista luokalla ei esiintynyt ennen eikä jälkeen KiVa Koulu -oppituntien, mutta yksittäisten oppilaiden kohdalla epämiellyttävä kohtelu vähentyi. Oppilaiden välisiä negatiivisia nimeämisiä KiVa Koulu -oppitunnit vähensivät 22 prosenttia.
Oppilaat saivat noin yhden uuden kaverin luokaltaan KiVa Koulu -oppituntien myötä, ja osa oppilaista pääsi osaksi kaveriporukkaa. Joidenkin oppilaiden kohdalla tämä oli erityisen merkittävää, sillä heillä ei aikaisemmin ollut ollut yhtään vastavuoroista ystävyyssuhdetta. Osa kaveriporukoiden ulkopuolella olevista oppilaista jäi KiVa Koulu -oppituntien jälkeenkin ryhmittymien ulkopuolelle. Neljäsluokkalaisten luokkahenkeen KiVa Koulu -oppitunneilla ei ollut suurta merkitystä, vaan luokkahenki oli keskimäärin hyvä ennen ja jälkeen tuntien.
Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia KiVa Koulu -toimenpideohjelman vaikuttavuustutkimusten kanssa kiusaamiskokemusten ja oppilaiden välisten ongelmien vähenemisen suhteen. Näiden asioiden vähenemiseen riittivät tutkimukseni mukaan kuitenkin jo pelkät KiVa Koulu -oppitunnit ilman muita KiVa Koulu -toimenpideohjelmaan liittyviä osa-alueita. Kaikkien luokalla olevien matalan statuksen lapsien tilanteeseen KiVa Koulu -oppitunneilla ei ollut suurta vaikutusta, joten näiden lasten kohdalla tulee jatkossa miettiä uusia sosiaalisia taitoja tukevia keinoja.
Asiasanat: KiVa Koulu, peruskoulu, koulukiusaaminen, vertaissuhteet, ryhmädynamiikka, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus
Kähönen, Loviisa. KiVa Koulu -oppituntien vaikutus neljäsluokkalaisten vertaissuhteisiin koulussa. Diak Helsinki, kevät 2015, 77 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä tutkittiin KiVa Koulu -toimenpideohjelmaan kuuluvien kiusaamisen vastaisten oppituntien vaikutusta erään helsinkiläisen ala-asteen koulun neljäsluokkalaisten vertaissuhteisiin. Työn keskiössä olivat luokan ryhmärakenteen, luokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteiden sekä luokkahengen kartoitus sekä ryhmä- että yksilötasolla.
Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin 22 oppilaalta ennen ja jälkeen oppituntien, jotka oli suunniteltu KiVa Koulu -toimenpideohjelman materiaalin pohjalta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomaketta, sosiogrammeja ja kertomuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaikkien oppilaiden kyselylomakkeita ja näiden pohjalta muodostettuja sosiogrammeja sekä kuuden oppilaan kirjoittamia kertomuksia.
KiVa Koulu -oppitunneilla oli vaikutusta luokan ryhmädynamiikkaan. Kiusaamista luokalla ei esiintynyt ennen eikä jälkeen KiVa Koulu -oppituntien, mutta yksittäisten oppilaiden kohdalla epämiellyttävä kohtelu vähentyi. Oppilaiden välisiä negatiivisia nimeämisiä KiVa Koulu -oppitunnit vähensivät 22 prosenttia.
Oppilaat saivat noin yhden uuden kaverin luokaltaan KiVa Koulu -oppituntien myötä, ja osa oppilaista pääsi osaksi kaveriporukkaa. Joidenkin oppilaiden kohdalla tämä oli erityisen merkittävää, sillä heillä ei aikaisemmin ollut ollut yhtään vastavuoroista ystävyyssuhdetta. Osa kaveriporukoiden ulkopuolella olevista oppilaista jäi KiVa Koulu -oppituntien jälkeenkin ryhmittymien ulkopuolelle. Neljäsluokkalaisten luokkahenkeen KiVa Koulu -oppitunneilla ei ollut suurta merkitystä, vaan luokkahenki oli keskimäärin hyvä ennen ja jälkeen tuntien.
Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia KiVa Koulu -toimenpideohjelman vaikuttavuustutkimusten kanssa kiusaamiskokemusten ja oppilaiden välisten ongelmien vähenemisen suhteen. Näiden asioiden vähenemiseen riittivät tutkimukseni mukaan kuitenkin jo pelkät KiVa Koulu -oppitunnit ilman muita KiVa Koulu -toimenpideohjelmaan liittyviä osa-alueita. Kaikkien luokalla olevien matalan statuksen lapsien tilanteeseen KiVa Koulu -oppitunneilla ei ollut suurta vaikutusta, joten näiden lasten kohdalla tulee jatkossa miettiä uusia sosiaalisia taitoja tukevia keinoja.
Asiasanat: KiVa Koulu, peruskoulu, koulukiusaaminen, vertaissuhteet, ryhmädynamiikka, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus