Nudging Sustainability in Business
Mjengwa, Karoliina (2025)
Mjengwa, Karoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää viestintäohjeistus, joka muuntaa Palo Alto Networksin ESG (Environmental, Social, and Governance eli vastuullisuus) -tavoitteet, -strategiat ja -saavutukset kilpailueduksi asiakasrajapinnassa. Kehittämistehtävänä oli selvittää, miten ESG-viestintä voi tukea päätöksentekoa ja rakentaa luottamusta asiakkaiden kanssa. Viitekehys yhdisti ESG-viestinnän tutkimusta, tuuppausteoriaa ja päätöksenteon malleja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sisäisiltä sidosryhmiltä sekä yhdeltä ulkoiselta palveluntarjoajalta.
Analyysi perustui Luottamus Kolmio -malliin, jonka avulla havaittiin, että empatia ja aitous olivat vahvuuksia yrityksen ESG-viestinnässä, mutta loogisuuden ulottuvuudessa ilmeni puutteita – erityisesti asiakasrajapinnan viestinnän selkeydessä ja datan käytössä. Kehittämistyön tuloksena syntyi ESG-viestinnän ohjeistus ja käytännönläheinen työkalupakki, joka hyödyntää käyttäytymistieteellisiä näkökulmia ja EAST-kehystä tehokkaan, läpinäkyvän ja johdonmukaisen viestinnän tueksi.
Tulokset osoittavat, että vahvat ESG-käytännöt omaavat yritykset voivat vahvistaa kilpailuetuaan parantamalla viestintänsä selkeyttä ja uskottavuutta. Tulokset ovat sovellettavissa myös muihin organisaatioihin, jotka haluavat kehittää ESG-viestintäänsä strategisten tavoitteiden ja sidosryhmien odotusten mukaisesti. The purpose of this thesis was to develop communication guidelines that translate Palo Alto Networks’ ESG (Environmental, Social, and Governance) goals, strategies, and achievements into a competitive advantage at the customer interface. The development task focused on identifying how ESG communication can support decision-making and build trust with clients. The theoretical framework combined ESG communication literature, nudge theory, and decision-making models. A qualitative case study approach was used, with data collected through focused interviews with internal stakeholders and one external service provider.
The analysis was guided by the Trust Triangle framework, which revealed that while empathy and authenticity were strong in the company’s ESG communication, a “wobble” existed in the logic dimension - specifically, the lack of clear data and narrative at the customer interface. The outcome of the development work included ESG communication guidelines and a practical playbook, incorporating behavioral insights, ESG communication studies and the EAST framework to support effective, transparent, and consistent messaging.
The results suggest that companies with strong ESG practices can enhance their competitive advantage by improving the clarity and credibility of their communication. The findings are transferable to other organizations seeking to align ESG communication with strategic goals and stakeholder expectations.
Analyysi perustui Luottamus Kolmio -malliin, jonka avulla havaittiin, että empatia ja aitous olivat vahvuuksia yrityksen ESG-viestinnässä, mutta loogisuuden ulottuvuudessa ilmeni puutteita – erityisesti asiakasrajapinnan viestinnän selkeydessä ja datan käytössä. Kehittämistyön tuloksena syntyi ESG-viestinnän ohjeistus ja käytännönläheinen työkalupakki, joka hyödyntää käyttäytymistieteellisiä näkökulmia ja EAST-kehystä tehokkaan, läpinäkyvän ja johdonmukaisen viestinnän tueksi.
Tulokset osoittavat, että vahvat ESG-käytännöt omaavat yritykset voivat vahvistaa kilpailuetuaan parantamalla viestintänsä selkeyttä ja uskottavuutta. Tulokset ovat sovellettavissa myös muihin organisaatioihin, jotka haluavat kehittää ESG-viestintäänsä strategisten tavoitteiden ja sidosryhmien odotusten mukaisesti.
The analysis was guided by the Trust Triangle framework, which revealed that while empathy and authenticity were strong in the company’s ESG communication, a “wobble” existed in the logic dimension - specifically, the lack of clear data and narrative at the customer interface. The outcome of the development work included ESG communication guidelines and a practical playbook, incorporating behavioral insights, ESG communication studies and the EAST framework to support effective, transparent, and consistent messaging.
The results suggest that companies with strong ESG practices can enhance their competitive advantage by improving the clarity and credibility of their communication. The findings are transferable to other organizations seeking to align ESG communication with strategic goals and stakeholder expectations.