Opetus- ja toteutussuunnitelmien vertailu
Puhakka, Leena (2015)
Puhakka, Leena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504255005
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni vertailtiin Pohjois-Karjalan ammattiopiston maanmittauskoulutusalan opetussuunnitelmia ja tutkinnon osien toteutussuunnitelmia kolmeen muuhun Suomessa toimivaan ammattiopistoon, joiden opetussuunnitelmiin myös maanmittaus kuuluu.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitettiin kirjallisuudessa käytetyt määritelmät ja koulun sivuilla esitetyt tavoitteet sekä opettajien opiskelijoilleen jakamat toteutussuunnitelmat.
Tutkimuksen empiirisen aineisto kerättiin kyselylomakkeella vuonna 2012 ja 2013 aloittaneilta opiskelijoilta. Kyselylomake toteutettiin SSPS–ohjelmalla ja se laitettiin internettiin. Kyselyn linkki laitettiin opiskelijoille sähköpostilla.
Vastaajien mielestä maanmittausalan tutkinnon osat oli toteutettu hyvin ja niiden sisältämät harjoitukset olivat mielenkiintoisia. Vastausten perusteella opiskelijat haluavat lisää käytännönläheisyyttä sekä käytännön ja teorian sopivaa jaksottamista.
Ehdotankin, että jatkossa panostetaan käytännön harjoituksiin ja pyritään tutkinnon osat sijoittamaan niin, että harjoituksia voidaan tehdä eikä opetus jää teoreettiseksi. Vuosisuunnittelussa tulee myös mahdollistaa käytännön harjoittelu.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitettiin kirjallisuudessa käytetyt määritelmät ja koulun sivuilla esitetyt tavoitteet sekä opettajien opiskelijoilleen jakamat toteutussuunnitelmat.
Tutkimuksen empiirisen aineisto kerättiin kyselylomakkeella vuonna 2012 ja 2013 aloittaneilta opiskelijoilta. Kyselylomake toteutettiin SSPS–ohjelmalla ja se laitettiin internettiin. Kyselyn linkki laitettiin opiskelijoille sähköpostilla.
Vastaajien mielestä maanmittausalan tutkinnon osat oli toteutettu hyvin ja niiden sisältämät harjoitukset olivat mielenkiintoisia. Vastausten perusteella opiskelijat haluavat lisää käytännönläheisyyttä sekä käytännön ja teorian sopivaa jaksottamista.
Ehdotankin, että jatkossa panostetaan käytännön harjoituksiin ja pyritään tutkinnon osat sijoittamaan niin, että harjoituksia voidaan tehdä eikä opetus jää teoreettiseksi. Vuosisuunnittelussa tulee myös mahdollistaa käytännön harjoittelu.