Auton voimalinjan vaihto- ja muutosprojekti
Jokinen, Akseli (2025)
Jokinen, Akseli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa työn kohteena olevan auton voimalinjan hyötysuhdetta ja suorituskykyä. Tavoitteeseen sisältyy alkuperäisen auton moottorin vaihto ja alkuperäisen automaattivaihteiston vaihtaminen manuaalivaihteistoksi.
Työ toteutettiin vaihtamalla moottori litratilavuudeltaan suurempaan ja vanhan automaattivaihteiston tilalle vaihdettiin manuaalivaihteisto. Moottorin puristussuhteita ja virtauksia muutettiin, joilla saavutettiin alkuperäiseen tehdasmoottoriin verrattuna parempi suorituskyky. Vaihtotyön onnistuminen edellytti kattavia muutoksia myös korirakenteisiin. Työssä oli mukana koneistamoita ja varaosaliikkeitä. Koneistustyöt suoritettiin yhteistyössä ammattiopisto Esedun ja Tammer Dieselin kanssa.
Lopputuloksena ajoneuvon muokkaus onnistui suunnitellusti ja saavutettiin työlle asetetut tavoitteet. Kustannuslaskelma luo kattavan kuvan taloudellisista menoista vastaavantyyppisen muutostyötä harkitsevalle autoharrastajalle.
Työ toteutettiin vaihtamalla moottori litratilavuudeltaan suurempaan ja vanhan automaattivaihteiston tilalle vaihdettiin manuaalivaihteisto. Moottorin puristussuhteita ja virtauksia muutettiin, joilla saavutettiin alkuperäiseen tehdasmoottoriin verrattuna parempi suorituskyky. Vaihtotyön onnistuminen edellytti kattavia muutoksia myös korirakenteisiin. Työssä oli mukana koneistamoita ja varaosaliikkeitä. Koneistustyöt suoritettiin yhteistyössä ammattiopisto Esedun ja Tammer Dieselin kanssa.
Lopputuloksena ajoneuvon muokkaus onnistui suunnitellusti ja saavutettiin työlle asetetut tavoitteet. Kustannuslaskelma luo kattavan kuvan taloudellisista menoista vastaavantyyppisen muutostyötä harkitsevalle autoharrastajalle.