Aluksen reittisuunnitelma : Suunnitelman sisältö ja selvitys opiskelijoiden osaamistasosta sekä opetuksen tasosta
Porema, Aleksi (2025)
Porema, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523470
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä aiheena oli aluksen reittisuunnittelu ja tarkempi perehtyminen sen sisältöön. Reittisuunnitelma terminä voi varsinkin aloitteleville merenkulkijoille olla hieman epäselvä ja erehdyttää siinä, miten laajasta kokonaisuudesta todellisuudessa puhutaan. Työn aikana selvitettiin minkälaisia kansainvälisiä sekä kansallisia määräyksiä ja lakeja on asetettu koskien reittisuunnitelmaa, sekä huomioonotettavia asioita reittisuunnitelmaa laatiessa. Lisäksi työn tutkimusosuudessa selvitettiin miten hyvin 3. ja 4. vuoden merikapteeniopiskelijat kokevat osaavansa laatia reittisuunnitelmia sekä kyseltiin heidän kokemuksiaan opetuksen hyvistä ja huonoista puolista koskien reittisuunnittelua.
Työn aikana tutustuttiin laajasti aihetta suoraan ja välillisesti käsittelevään lainsäädäntöön, niin kansainvälisellä tasolla, kuin kansallisestikin, VTS-palveluihin Suomen aluevesillä sekä luotsauksen järjestelyihin Suomessa. Teoriaosuutta kirjoittaessa selvisi, että monet reittisuunnitelmaan vaadittavat tiedot sekä aihetta koskevat säädökset sekä lait ovat hajautettuna useaan eri lähteeseen ja niiden löytäminen ei aina ole kovinkaan helppoa. Lisäksi osa tiedoista päivittyy useasti hyvinkin lyhyellä aikavälillä, joten tietojen oikeellisuus tulee tarkistaa huolellisesti.
Kyselytutkimus osoitti, että opiskelijat kokevat aiheen melko hankalaksi ja haluaisivat laajempaa opetusta aiheesta. Vastauksien perusteella tällä hetkellä opetus kouluissa keskittyy monesti vain reittipiirroksen piirtämisen harjoitteluun ECDIS-päätteellä, jonka takia työelämässä todellisuus pääsi yllättämään, kun työmäärän laajuus selvisi ensimmäistä suunnitelmaa laatiessa.
Työn aikana tutustuttiin laajasti aihetta suoraan ja välillisesti käsittelevään lainsäädäntöön, niin kansainvälisellä tasolla, kuin kansallisestikin, VTS-palveluihin Suomen aluevesillä sekä luotsauksen järjestelyihin Suomessa. Teoriaosuutta kirjoittaessa selvisi, että monet reittisuunnitelmaan vaadittavat tiedot sekä aihetta koskevat säädökset sekä lait ovat hajautettuna useaan eri lähteeseen ja niiden löytäminen ei aina ole kovinkaan helppoa. Lisäksi osa tiedoista päivittyy useasti hyvinkin lyhyellä aikavälillä, joten tietojen oikeellisuus tulee tarkistaa huolellisesti.
Kyselytutkimus osoitti, että opiskelijat kokevat aiheen melko hankalaksi ja haluaisivat laajempaa opetusta aiheesta. Vastauksien perusteella tällä hetkellä opetus kouluissa keskittyy monesti vain reittipiirroksen piirtämisen harjoitteluun ECDIS-päätteellä, jonka takia työelämässä todellisuus pääsi yllättämään, kun työmäärän laajuus selvisi ensimmäistä suunnitelmaa laatiessa.
