Potilaan kohtaaminen digihoitotyössä vaatii ammattilaiselta osaamista ja taitoa tarkastella omaa toimintaa
Lumijärvi, Elisa; Mustonen, Marika; Hannus, Anne; Pinola, Satu (2025)
Lumijärvi, Elisa
Mustonen, Marika
Hannus, Anne
Pinola, Satu
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025080681250
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025080681250
Tiivistelmä
Digihoitotyössä kohtaaminen tapahtuu pääasiassa kirjoitetun viestinnän, puheluiden tai videoyhteyksien kautta. Digitaalisessa ympäristössä hyvä kohtaaminen edellyttää ammattilaiselta viestintätaitoja, läsnäoloa ja potilaan tarpeiden huomioimista eri viestintäkanavien vaatimusten mukaisesti. Kirjoitetussa viestinnässä korostuvat kieli ja selkeys, puheluissa äänenkäyttö ja vuorovaikutus, ja videoyhteyksissä myös nonverbaalinen viestintä. Potilaan valinnanvapaus ja viestinnän inhimillisyys ovat keskeisiä hoitokokemuksen laadussa. Artikkeli pohjautuu opinnäytetyönä toteutettuun kirjallisuuskatsaukseen, jossa kuvataan potilaan kohtaamista digihoitotyössä sekä ammattilaisen roolia sen onnistumisessa.
