Pohjakarttakartoitus ilmakuvilla ja GNSS-menetelmillä - tarkkuuden ja soveltuvuuden arviointi
Rasinmäki, Antti (2025)
Rasinmäki, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224341
Tiivistelmä
Asemakaavan pohjakartan tuottamisessa on perinteisesti käytetty RTK-GNSS-mittauksia, ja takymetrimittauksista on luovuttu laajamittaisesti, sillä nykyiset GNSS-laitteet tarjoavat riittävää tarkkuutta. Esimerkiksi asfaltin reunoja ja liikenteen jakajia kartoitetaan edelleen paikan päällä GNSS-laitteilla, mutta joissain kohteissa niitä on kokeiltu tuottaa myös ilmakuvista, mikäli aineisto on ollut ajan tasaista. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millä tarkkuudella eri kohteita voidaan kartoittaa ilmakuvapohjaisesti ja kuinka hyvin nämä kohteet vastaavat maastossa mitattuja pisteitä.
Ilmakuvia ei aiemmin hyödynnetty laajemmin asemakaavan pohjakartoissa, koska aineistot eivät aina olleet ajantasaisia. Nykyään drooneilla tuotetut ilmakuvat mahdollistavat nopean ja tuoreen aineiston tuottamisen, mikä parantaa niiden soveltuvuutta kartoitustyöhön. Tässä työssä vertailtiin ilmakuvapohjaisesti digitoituja kohteita GNSS-mittauksiin. Kartoitettavia kohteita olivat muun muassa rakennukset, kestopäällysteen reunaviivat ja valaisinpylväät. Rakennusten kartoituksessa haasteena ilmeni räystäslinjojen epätarkkuus ortokuvissa, mikä rajoittaa niiden käyttöä ilman tarkentavaa maastomittausta. Tarkkuusvaatimusten arvioinnissa hyödynnettiin JHS 185 -suositusta, jonka mukaan asemakaavan pohjakartan laadintaa ohjataan.
Tulosten perusteella ilmakuvista tuotetut kohteet olivat pääosin yhdenmukaisia GNSS-mittausten kanssa erityisesti vaakasuunnassa. Korkeusmallin tarkkuus oli myös hyvä lukuun ottamatta yksittäisiä poikkeamia. Ilmakuvapohjainen kartoitus soveltuu hyvin asemakaavakartan tuottamiseen, kun kohteet valitaan harkiten ja tarvittaessa täydennetään mittauksin.
Ilmakuvia ei aiemmin hyödynnetty laajemmin asemakaavan pohjakartoissa, koska aineistot eivät aina olleet ajantasaisia. Nykyään drooneilla tuotetut ilmakuvat mahdollistavat nopean ja tuoreen aineiston tuottamisen, mikä parantaa niiden soveltuvuutta kartoitustyöhön. Tässä työssä vertailtiin ilmakuvapohjaisesti digitoituja kohteita GNSS-mittauksiin. Kartoitettavia kohteita olivat muun muassa rakennukset, kestopäällysteen reunaviivat ja valaisinpylväät. Rakennusten kartoituksessa haasteena ilmeni räystäslinjojen epätarkkuus ortokuvissa, mikä rajoittaa niiden käyttöä ilman tarkentavaa maastomittausta. Tarkkuusvaatimusten arvioinnissa hyödynnettiin JHS 185 -suositusta, jonka mukaan asemakaavan pohjakartan laadintaa ohjataan.
Tulosten perusteella ilmakuvista tuotetut kohteet olivat pääosin yhdenmukaisia GNSS-mittausten kanssa erityisesti vaakasuunnassa. Korkeusmallin tarkkuus oli myös hyvä lukuun ottamatta yksittäisiä poikkeamia. Ilmakuvapohjainen kartoitus soveltuu hyvin asemakaavakartan tuottamiseen, kun kohteet valitaan harkiten ja tarvittaessa täydennetään mittauksin.
